Dwa powroty

Alicja Helman

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Autorka analizuje Wiosnę w małym miasteczku (2002) Tiana Zhuangzhuanga jako reinterpretację wersji zrealizowanej przez Fei Mu w 1948 r. Ten ostatni film, odrzucony przez władze, pozostawał przez kilka dekad w zapomnieniu. W 2002 r. został ogłoszony najwybitniejszym chińskim filmem stulecia. Autorka upatruje różnic między filmami w fakcie, że Fei Mu realizował film naonczas współczesny, podczas gdy Tian zrobił film historyczny, dążąc do zachowania efektu dystansu. Obaj twórcy posługiwali się strategią „okrężnej drogi” oraz nawiązywali do podobnych założeń formalnych, integrując estetykę starego malarstwa chińskiego z pracą kamery.


Słowa kluczowe:

Tian Zhuangzhuang, Fei Mu, kino chińskie

Eberhard, Wolfram. Symbole chińskie. Słownik. przeł. Renata Darda. Kraków: Universitas, 2007.
  Google Scholar

Fitzgerald, Carolyn. „Spring in a Small Town: Gazing At Ruins” in Chinese Films in Focus II, ed. Chris Berry. Houndmills: Palgrave Macmillan, 2008.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-92280-2_27   Google Scholar

Jullien, François. Drogą okrężną i wprost do celu. Strategie sensu w Chinach i Grecji. przeł. Maciej Falski. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2006.
  Google Scholar

Shaughnessy, Edward L. Chiny. Kraj niebiańskiego smoka. przeł. Anna Katarzyna Maleszko, Bożena Mierzejewska. Warszawa: Horyzont, 2001.
  Google Scholar

Tian, Zhuangzhunag. „Stealing Horses and Flying Kites“ in , Speakings in Images. Interviews with Contemporary Chinese Filmmakers, ed. Michael Berry. New York: Columbia University Press, 2005.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2015-06-30

Cited By / Share

Helman, A. (2015) „Dwa powroty”, Kwartalnik Filmowy, (89-90), s. 269–286. doi: 10.36744/kf.2340.

Autorzy

Alicja Helman 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Historyk i teoretyk filmu, eme­rytowany prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prowadzi badania w zakresie teorii filmu i komparatystyki. Autorka ponad 20 książek, m.in.: Film faktów i film fikcji (1977), Przedmiot i me­tody filmoznawstwa (1985), Słownik pojęć filmo­wych (1991-1998), Historia semiotyki filmu, t. 1-2 (1992-1993), Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury (1998), Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2002), Ten smutek hiszpański. Kon­teksty twórczości filmowej Carlosa Saury (2005), Odcienie czerwieni. Twórczość filmowa Zhanga Yimou (2010), Ścieżkami utraconego czasu. Twór­czość filmowa Chena Kaige (2012).



Statystyki

Abstract views: 30
PDF downloads: 18


Licencja

Prawa autorskie (c) 2015 Alicja Helman

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.