Nażywość w kinie? O problematyczności odbioru „Salò, czyli 120 dni Sodomy” Piera Paola Pasoliniego

Ewa Bal

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Autorka bada relacje między teatrem a kinem w kontekście współczesnych tendencji traktowania filmu nie w kategoriach „dzieła sztuki” przedstawiającego jakieś fikcyjne „tam i wtedy”, ale jako świadectwa doświadczenia „życia w sztuce”. Bal w swojej analizie odwołuje się do kategorii „nażywości” zaproponowanej przez Philipa Auslandera, według którego to historycznie zmienna dynamika produkowanego w widzach efektu realności przedstawienia przesądza o poczuciu nażywości, a nie ontologiczne podziały między formami podawczymi teatru, telewizji i filmu. Jednak według Auslandera twórcom filmowym, inaczej niż w przypadku telewizji i nowych mediów, nie udało się skolonizować „nażywości”, bowiem na przeszkodzie stanął problem repetycji i czasowej przepaści między aktem powstawania filmu a jego odbiorem. Odnosząc się do historycznych i współczesnych świadectw odbioru Salò, 120 dni Sodomy (1975) w reżyserii Piera Paola Pasoliniego oraz ukazywanej w tym filmie cielesności, autorka stara się polemizować z tą ostatnią tezą Auslandera i pokazuje, że również w procesie percepcji dzieła filmowego zatarciu ulega różnica między „obrazem” traktowanym jako dzieło sztuki a bezpośrednim i natychmiastowym wydarzeniem dotykającym widzów tu i teraz oraz że w związku z tym film również może produkować efekt „nażywości”.


Słowa kluczowe:

Pier Paolo Pa­solini, Philip Auslander, odbiór filmu, nażywość

Auslander, Philip. 2008. Liveness. Performance in a mediatized culture. Second edition. London &New York: Routledge.
  Google Scholar

Auslander, Philip. 2012. Na żywo czy…? Tłum. M. Sugiera, M. Borowski. „Didaskalia” 107.
  Google Scholar

Pasolini, Pier Paolo. 1995. Abiura dalla trilogia della vita. W: P.P.Pasolini. Trilogia della vita. Milano: Garzanti Editore.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2014-12-31

Cited By / Share

Bal, E. (2014) „Nażywość w kinie? O problematyczności odbioru «Salò, czyli 120 dni Sodomy» Piera Paola Pasoliniego”, Kwartalnik Filmowy, (87-88), s. 44–50. doi: 10.36744/kf.2355.

Autorzy

Ewa Bal 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Dr, adiunkt w Katedrze Performatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ukończyła teatro­logię na UJ, italianistykę na Uniwersytecie „La Sapienza” w Rzymie i Środowiskowe Studia Doktoranckie na Wydziale Polonistyki UJ (2006). Prowadziła zajęcia z języka i kultury polskiej oraz przekładu literackiego na Uniwersytecie „Orientale” w Neapolu. Autorka monografii Cie­lesność w dramacie. Teatr Piera Paola Pasoli­niego i jego możliwe kontynuacje (2006) oraz współredaktor (z W. Świątkowską) pracy zbioro­wej Performans, perfromatywność, performer. Próby definicji i analizy krytyczne (2013). Zajmuje się tłumaczeniem dramatów z języka włoskiego. Redaktor i tłumacz antologii współczesnego dra­matu włoskiego Na jeden i kilka głosów (2007) i współczesnego dramatu polskiego Polonia – Nuova Generazione (2007). Przygotowuje roz­prawę habilitacyjną zatytułowaną W cieniu Pul­cinelli i Arlekina. Performowanie lokalności. W obszar jej zainteresowań wchodzą zagadnienia przekładu i transferu kulturowego, dramaturgie mniejszości językowych, metodologie krytyczne z zakresu nowego historycyzmu, postkolonializmu i performatyki.



Statystyki

Abstract views: 30
PDF downloads: 17


Licencja

Prawa autorskie (c) 2014 Ewa Bal

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.