„Dziesiąta Muza (Impresje)”. Felietonistyka filmowa Andrzeja Własta z lat 1923-1924

Wojciech Świdziński

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Andrzej Włast był jedną z najciekawszych postaci publicystyki filmowej Drugiej Rzeczypospolitej. Swój czas poświęcał przede wszystkim na organizowanie życia kabaretowego w międzywojennej Warszawie oraz pisanie tekstów piosenek dla najlepszych aktorów rewiowych, jednakże w latach 1923-1924 z wielkim zapałem prowadził rubrykę felietonową Dziesiąta Muza (Impresje) w czasopiśmie „Ekran i Scena”. Dzięki szerokiemu zakresowi tematycznemu oraz bezpośredniej styczności z bieżącym życiem filmowym cykl ten pozostaje wspaniałą kroniką niezwykle bogatego okresu w historii stołecznych kinematografów. Włast szczególnie wnikliwie przyglądał się technice gry aktorskiej na dużym ekranie. Wiele uwagi poświęcał obrazom amerykańskim, podbijającym wówczas rynki europejskie. W swoich rozważaniach starał się przenikać gusty tłumów, a publiczność w jego felietonach zawsze była traktowana podmiotowo. O kinie polskim wyrażał się surowo, nie szczędząc realizatorom wskazówek teoretycznych, co mogło z czasem doprowadzić do zamknięcia jego rubryki w czasopiśmie wydawanym przez Związek Przemysłowców Filmowych. Praca Andrzeja Własta jako krytyka wydaje się godna przypomnienia ze względu na jej intensywność, przenikliwość oraz autentyczną filmową pasję autora.


Słowa kluczowe:

Andrzej Włast, okres międzywojenny, prasa filmowa

Irzykowski, Karol. 1977. Dziesiąta muza. Zagadnienia estetyczne kina. Warszawa: WAiF.
  Google Scholar

Sempoliński, Ludwik. 1977. Wielcy artyści małych scen. Warszawa: Czytelnik.
  Google Scholar

Włast, Andrzej. 1923. Dziesiąta Muza (Impresje). „Ekran i Scena” 2.
  Google Scholar

Włast, Andrzej. 1923. Dziesiąta Muza (Impresje). „Ekran i Scena” 3.
  Google Scholar

Włast, Andrzej. 1923. Dziesiąta Muza (Impresje). „Ekran i Scena” 4.
  Google Scholar

Włast, Andrzej. 1923. Dziesiąta Muza (Impresje). „Ekran i Scena” 5.
  Google Scholar

Włast, Andrzej. 1923. Dziesiąta Muza (Impresje). „Ekran i Scena” 6.
  Google Scholar

Włast, Andrzej. 1923. Dziesiąta Muza (Impresje). „Ekran i Scena” 7.
  Google Scholar

Włast, Andrzej. 1923. Dziesiąta Muza (Impresje). „Ekran i Scena” 15.
  Google Scholar

Włast, Andrzej. 1923. Dziesiąta Muza (Impresje). „Ekran i Scena” 16-17.
  Google Scholar

Włast, Andrzej. 1923. Dziesiąta Muza (Impresje). „Ekran i Scena” 24-25.
  Google Scholar

Włast, Andrzej. 1924. Dziesiąta Muza (Impresje). „Ekran i Scena” 6.
  Google Scholar

Włast, Andrzej. 1924. Dziesiąta Muza (Impresje). „Ekran i Scena” 7.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2014-06-30

Cited By / Share

Świdziński, W. (2014) „«Dziesiąta Muza (Impresje)». Felietonistyka filmowa Andrzeja Własta z lat 1923-1924”, Kwartalnik Filmowy, (86), s. 183–189. doi: 10.36744/kf.2422.

Autorzy

Wojciech Świdziński 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska

Doktor nauk humanis­tycznych, teatrolog i filmoznawca, pracownik Mi­nisterstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, afiliowany przy „Kwartalniku Filmowym”. Jego artykuły ukazywały się m.in. w „Tekstualiach”, „Aspiracjach”, „Teatrze” i „Stolicy”.



Statystyki

Abstract views: 32
PDF downloads: 17


Licencja

Prawa autorskie (c) 2014 Wojciech Świdziński

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.