Świat mężczyzn dla mężczyzn
Abstrakt
Autorka recenzuje książkę Sebastiana Jagielskiego Maskarady męskości. Pragnienie homospołeczne w polskim kinie fabularnym (2013) – monumentalną pracę poświęconą sposobom i trybom kodowania homoerotycznych obrazów i pragnień w polskim filmie fabularnym od okresu międzywojennego po kinematografię współczesną. Książka Jagielskiego to propozycja ożywcza, pionierska i prowokująca nowe sposoby postrzegania kanonicznych polskich filmów. Autor sytuuje swoje analizy w szerokim kontekście społecznym, kulturowym i politycznym, oferując czytelnikom kompletną wizję sposobów, na jakie pragnienie homospołeczne i homoerotyczne funkcjonuje w polskiej kulturze jako całości.
Słowa kluczowe:
Sebastian Jagielski, homoerotyzm, men's studies, homoseksualność, pragnienieBibliografia
Jagielski, Sebastian. 2013. Maskarady męskości. Pragnienie homospołeczne w polskim kinie fabularnym. Kraków.
Google Scholar
Autorzy
Karolina Kosińskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Absolwentka kulturoznawstwa (specjalność filmoznawcza) w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracę magisterską dotyczącą form buntu w kinie brytyjskim obroniła pod kierunkiem prof. dr. hab. Tadeusza Lubelskiego w 2002 roku. Pracę doktorską na temat postaci androgynicznej w brytyjskim filmie i kulturze popularnej obroniła w 2008 roku (promotor: prof. dr hab. Andrzej Pitrus) również w ISzA UJ. Od 2003 roku redaktorka „Kwartalnika Filmowego”.
Statystyki
Abstract views: 529PDF downloads: 159
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Karolina Kosińska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Karolina Kosińska, „Długie ujęcie naszego miasta z tamtego wzgórza”, czyli o władzy spojrzenia w brytyjskich filmach realizmu społecznego lat 60. i 80. , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Karolina Kosińska, Rozluźnienie śrubek, czyli Emak Bakia , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Karolina Kosińska, Smak miodu. Shelagh Delaney, Morrissey i niemożliwe sprzężenie zwrotne , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Karolina Kosińska, Androgyn, który spadł na ziemię , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Karolina Kosińska, To jest prawdziwa opowieść. O Andrei Dunbar, Lorraine Dunbar i „The Arbor” Clio Barnard , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe
- Karolina Kosińska, Tam ich nie ma. Ciało pop-gwiazdy w „Superstar: The Karen Carpenter Story” i „I'm Not There” Todda Haynesa , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Karolina Kosińska, Ciało na powierzchni obrazu , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Karolina Kosińska, Czyja jest Brytania. Lindsay Anderson i Derek Jarman, czyli zaślubiny buntu z konserwatyzmem , Kwartalnik Filmowy: Nr 53 (2006): Kino brytyjskie (cz. II)
- Karolina Kosińska, „W życiu nie miałem takiej jazdy”. Modsi, „Quadrophenia”, „The Originals” i tożsamość subkulturowa , Kwartalnik Filmowy: Nr 62-63 (2008): Kino w poszukiwaniu tożsamości
- Karolina Kosińska, Trylogia Billa Douglasa i granice realizmu społecznego , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości