Blaski i cienie animacji w Bohemii
Abstrakt
Wydana niedawno płyta DVD Czeski film animowany 1925-1945 (Český animovaný film 1925-1945) zawiera wiele interesujących filmów, które pozwalają zrewidować utarte opinie o początkach animacji w Czechosłowacji. Największymi perłami w tej antologii są dzieła Karela i Ireny Dodalów, Herminy Týrlovej oraz sławnego pioniera animacji lalkowej Węgra György Pála, który uciekając z Berlina po przejęciu władzy w Niemczech przez Hitlera, zatrzymał się w Pradze. Dla polskiego odbiorcy zaskoczeniem są filmy zrealizowane przez najwybitniejszych czeskich animatorów podczas II wojny światowej (wówczas rozpoczynających swoje kariery), które dowodzą, że mimo okupacji produkcja filmowa nad Wełtawą rozwijała się całkiem dobrze.
Słowa kluczowe:
animacja, kino czeskie, II wojna światowaBibliografia
Demetz Peter, Prague in Danger: The Years of German Occupation, 1939-45: Memories and History, Terror and Resistance, Theater and Jazz, Film and Poetry, Politics and War, New York 2008.
Google Scholar
McHattie R. D., My Comic Mom!! Golden Age Artist Vee Quintal Pearson!!!, Maitland 2012.
Google Scholar
Autorzy
Marcin Giżyckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone
Krytyk i historyk sztuki; autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował m.in. Nie tylko Disney - rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych (2006).
Statystyki
Abstract views: 194PDF downloads: 34
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Marcin Giżycki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Giżycki, Kino w sieci , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens
- Marcin Giżycki, Trzech artystów światła i przestrzeni , Kwartalnik Filmowy: Nr 29-30 (2000): Etyka i estetyka
- Marcin Giżycki, Koniec kina czy koniec kultury? , Kwartalnik Filmowy: Nr 35-36 (2001): Kino i nowe media
- Marcin Giżycki, Ostatni pasaż Waltera Benjamina , Kwartalnik Filmowy: Nr 31-32 (2000): Sztuczny człowiek
- Marcin Giżycki, Paul Morrissey. Prawa ręka Warhola , Kwartalnik Filmowy: Nr 44 (2003): Dźwięk, muzyka, słowo w filmie
- Marcin Giżycki, Autoanimaportret , Kwartalnik Filmowy: Nr 33 (2001): Filmowy portret artysty
- Marcin Giżycki, Spaghetti i polityka , Kwartalnik Filmowy: Nr 49-50 (2005): Ideologia i film
- Marcin Giżycki, Mądry modernista. Wspomnienie o Stefanie Morawskim , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Marcin Giżycki, Replika czy rekonstrukcja? , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Marcin Giżycki, Ameryka Wima Wendersa , Kwartalnik Filmowy: Nr 49-50 (2005): Ideologia i film