Oblicza wielokulturowości we współczesnej kinematografii Australii. Oswajanie inności w „Lucky Miles” Michaela Jamesa Rowlanda

Martyna Olszowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Autorka opisuje, w jaki sposób współczesne kino australijskie na przełomie wieków XX i XXI znarratywizowało problem wielokulturowości i emigracji. Podejmuje próbę podziału wybranych filmów na trzy kategorie: filmy społecznie zaangażowane, komedie oraz filmy o dzieciach emigrantów (coming of age movies). Analizuje przede wszystkim pierwszy australijski film fabularny podejmujący kwestię nielegalnych uchodźców (tzw. boat people), Lucky Miles Michaela Jamesa Rowlanda, jako przykład jednej z dróg filmowego oswajania etnicznej i kulturowej inności. Kontekstem do analizy kina Antypodów czyni wydarzenia społeczne i polityczne opisane we wstępie artykułu, jak sprawa statku Tampa w 2001 r. czy polityczny sukces partii One Nation Pauline Hanson w 1997 r. W tekście została także zarysowana historia dochodzenia Australii do polityki wielokulturowości, oficjalnie przyjętej w 1973 r. Autorka stara się pokazać, w jaki sposób kino odzwierciedliło niepokoje i społeczne napięcia, które ujawniły się w czasie wspomnianych wydarzeń.


Słowa kluczowe:

kino australijskie, Michael James Rowland, wielokulturowość

Carter, David. 2006. Dispossession, Dreams and Diversity: Issues in Australian Studies. Frenchs Forest: Pearson Education.
  Google Scholar

Elder, Catriona. 2007. Being Australian: narratives of national identity, Crows Nest NSW: Allen&Unwin.
  Google Scholar

Jupp, James. 1998. Immigration. Melbourne: Oxford University Press.
  Google Scholar

Kelly, Paul. 2009. The March of Patriots. The Struggle for Modern Australia. Melbourne: Melbourne University Press.
  Google Scholar

Nethery, Amy . 2009. ‘A modern-day concentration camp’: using history to make sense of Australian immigration detention centre. W: K. Neumann, G. Tavan (red.). Does History Matter? Making and Debating Citizenship, Immigration and Refugee Policy in Australia and New Zealand. Canberra: ANU E Press.
DOI: https://doi.org/10.22459/DHM.09.2009.04   Google Scholar

Stratton, Jon. 2009. Welcome to paradise: Asylum seekers, neoliberalism, nostalgia and Lucky Miles. „Continuum” 2009, 23 (5).
DOI: https://doi.org/10.1080/10304310903154677   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2012-12-31

Cited By / Share

Olszowska, M. (2012) „Oblicza wielokulturowości we współczesnej kinematografii Australii. Oswajanie inności w «Lucky Miles» Michaela Jamesa Rowlanda”, Kwartalnik Filmowy, (80), s. 157–172. doi: 10.36744/kf.2803.

Autorzy

Martyna Olszowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Autorka rozprawy doktorskiej (obronionej w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ w 2012 r.) poświęco­nej kinematografii Australii w czasie rządów Partii Liberalnej i premiera Johna Howarda w latach 1996-2007. W 2010 r. Honorary Visiting Research Fellow na Uniwersytecie La Trobe w Melbourne. Publikowała w tomach zbiorowych, m.in. w Directory of World Cinema. Australia and New Zealand (2010), Nie tylko Bollywood (2009), Kino polskie jako kino narodowe (2010).



Statystyki

Abstract views: 40
PDF downloads: 13


Licencja

Prawa autorskie (c) 2012 Martyna Olszowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.