Ellipsis in Literary and Film Narration (“Picnic at Hanging Rock” by Joan Lindsay and Peter Weir)

Brygida Pawłowska-Jądrzyk

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Cardinal Stefan Wyszyński University (Poland)

Abstract

Basing on the mysterious novel written by Joan Lindsay Picnic at Hanging Rock (1967) and its famous adaptation by Peter Weir (1975), the author of the article investigates the problem of indirect “creating the reality beyond our perception” in the narrative arts. The paper proves that such use may be made of one kind of ellipsis (“a great ellipses”), understood as a significant figure of narration: it is described as a textual structure that - in some contexts - organizes metaphysical meanings. The author also raises the question of different medial contextualizations of the ellipsis in literature and film.


Keywords:

Joan Lindsay, Peter Weir, ellipsis

Barthes Roland, Fragmenty dyskursu miłosnego, tłum i posłowie M. Bieńczyk, wstęp M. P. Markowski, Warszawa 1999, s. 139-144.
  Google Scholar

Barthes Roland, Światło obrazu, tłum. J. Trznadel, Warszawa 2008, s. 15, 19.
  Google Scholar

Barthes Roland, Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań, tłum. W. Błońska, w: Teorie literatury XX wieku, red. A. Burzyńska, M. P. Markowski, Znak, Kraków 2006, s. 281.
  Google Scholar

Buczyńska-Garewicz Hanna, Południe, w: Hanna Buczyńska-Garewicz, Metafizyczne rozważania o czasie, Kraków 2003, s. 144-177.
  Google Scholar

Eco Umberto, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, tłum. J. Gałuszka, L. Eustachiewicz, A. Kreisberg, M. Oleksiuk, Warszawa 1973.
  Google Scholar

Eile Stanisław, Światopogląd powieści, Wrocław 1973, s. 146.
  Google Scholar

Gombrich Ernst H., O sztuce, tłum. zbiorowe, „Rebis”, Poznań 2009, wyd. II, s. 264.
  Google Scholar

Grochowski Maciej, Czy zjawisko elipsy istnieje? w: Tekst. Język. Poetyka, red. M. R. Mayenowa, Wrocław 1978, s. 73-85.
  Google Scholar

Gwóźdź Andrzej, hasło dyskurs, w: Słownik pojęć filmowych, red. A. Helman, t. 3, Wrocław 1992, s. 49-50.
  Google Scholar

Hamon Philippe, Czym jest opis? tłum. A. Kuryś, K. Rytel, „Pamiętnik Literacki” 1983, z. 1, s. 198, 217.
  Google Scholar

Hendrykowski Marek, Słownik pojęć filmowych, Poznań 1994, s. 83.
  Google Scholar

Kristeva Julia, Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, tłum. M. Falski, Kraków 2007, s. 184.
  Google Scholar

Królikiewicz Grzegorz, Diabeł nas podsłuchuje. Próba analizy filmu Francisa Forda Coppoli „Rozmowa”, Łódź 1994, s. 108.
  Google Scholar

Kulawik Adam, Poetyka, Kraków 1997, s. 116.
  Google Scholar

Lacan Jacques, Funkcja i pole mówienia i mowy w psychoanalizie, tłum. B. Gorczyca, W. Grajewski, Warszawa 1996, s. 58.
  Google Scholar

Lewicki Bolesław W., Percepcyjne uwarunkowania estetyki filmu, w: Bolesław W. Lewicki, O filmie. Wybór pism, wybór, wstęp i red. E. Nurczyńska-Fidelska, B. Stolarska, Łódź 1995, s. 75-87.
  Google Scholar

Lichaczow Dmitrij, Świat wewnętrzny dzieła literackiego, tłum. J. Faryno, „Pamiętnik Literacki” 1974, z. 4, s. 253-267.
  Google Scholar

McGowan Todd, Fantazja, czyli jak pokazać zbyt wiele, w McGowan Todd, Realne spojrzenie. Teoria filmu po Lacanie, tłum., wstęp K. Mikurda, Warszawa 2008, s. 46-58.
  Google Scholar

Płażewski Jerzy, Język filmu, Warszawa 1982, s. 252, 255-258, 266, 457, 477.
  Google Scholar

Podraza-Kwiatkowska Maria, Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków 1975, s. 183, 185.
  Google Scholar

Sarduy Severo, Barok, tłum. M. Walecka, „Literatura na Świecie” 1976, nr 9, s. 101.
  Google Scholar

Skwarczyńska Stefania, Przemilczenie jako element strukturalny dzieła literackiego, w Skwarczyńska Stefania, Z teorii literatury. Cztery rozprawy, Łódź 1947, s. 10-14, 23-28.
  Google Scholar

Sławiński Jerzy, Słowo poetyckie naprzeciw rzeczy, w Sławiński Jerzy, Koncepcja języka poetyckiego Awangardy Krakowskiej, Kraków 1998, s. 198.
  Google Scholar

Szczęsna Ewa, Poetyka mediów, Warszawa 2007, s. 119.
  Google Scholar

Tarkowski Andriej, Czas utrwalony, tłum i oprac. S. Kuśmierczyk, Izabelin 2007, s. 115.
  Google Scholar

Twardoch Ewelina, Double lecture – czyli próba obrony prawdy mitu w „Weiserze Dawidku” Pawła Huellego oraz w „Pikniku pod wiszącą skałą” Petera Weira, „Rocznik Mitoznawczy”, Uniwersytet Jagielloński, t. 2, Kraków 2008, s. 117.
  Google Scholar

Wierzbicka Anna, Porównanie – gradacja – metafora, „Pamiętnik Literacki” 1971, z. 4, s. 145.
  Google Scholar

Wojda Dorota, Milczenie słowa. O poezji Wisławy Szymborskiej, Kraków 1996.
  Google Scholar

Zalewski Andrzej, Strategiczna dezorientacja. Perypetie rozumu w fabularnym filmie postmodernistycznym, Warszawa 1998, s. 63, 68.
  Google Scholar

Ziomek Jerzy, Retoryka opisowa, Wrocław – Warszawa – Kraków 1990, s. 217-218.
  Google Scholar


Published
2010-12-31

Cited by

Pawłowska-Jądrzyk, B. (2010) “Ellipsis in Literary and Film Narration (‘Picnic at Hanging Rock’ by Joan Lindsay and Peter Weir)”, Kwartalnik Filmowy, (71-72), pp. 200–216. doi: 10.36744/kf.3027.

Authors

Brygida Pawłowska-Jądrzyk 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Cardinal Stefan Wyszyński University Poland

Literaturo­znawca; adiunkt w Katedrze Teorii Kultury i Międzykulturowości Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Autorka książki Sens i chaos w grotesce literackiej (2002) oraz ar­tykułów poświęconych zagadnieniom narracji li­terackiej i filmowej. Członek Pracowni Badań Intersemiotycznych i Intermedialnych utworzonej przy Wydziale Polonistyki UW.



Statistics

Abstract views: 51
PDF downloads: 17


License

Copyright (c) 2010 Brygida Pawłowska-Jądrzyk

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.