Ellipsis in Literary and Film Narration (“Picnic at Hanging Rock” by Joan Lindsay and Peter Weir)
Abstract
Basing on the mysterious novel written by Joan Lindsay Picnic at Hanging Rock (1967) and its famous adaptation by Peter Weir (1975), the author of the article investigates the problem of indirect “creating the reality beyond our perception” in the narrative arts. The paper proves that such use may be made of one kind of ellipsis (“a great ellipses”), understood as a significant figure of narration: it is described as a textual structure that - in some contexts - organizes metaphysical meanings. The author also raises the question of different medial contextualizations of the ellipsis in literature and film.
Keywords:
Joan Lindsay, Peter Weir, ellipsisReferences
Barthes Roland, Fragmenty dyskursu miłosnego, tłum i posłowie M. Bieńczyk, wstęp M. P. Markowski, Warszawa 1999, s. 139-144.
Google Scholar
Barthes Roland, Światło obrazu, tłum. J. Trznadel, Warszawa 2008, s. 15, 19.
Google Scholar
Barthes Roland, Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań, tłum. W. Błońska, w: Teorie literatury XX wieku, red. A. Burzyńska, M. P. Markowski, Znak, Kraków 2006, s. 281.
Google Scholar
Buczyńska-Garewicz Hanna, Południe, w: Hanna Buczyńska-Garewicz, Metafizyczne rozważania o czasie, Kraków 2003, s. 144-177.
Google Scholar
Eco Umberto, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, tłum. J. Gałuszka, L. Eustachiewicz, A. Kreisberg, M. Oleksiuk, Warszawa 1973.
Google Scholar
Eile Stanisław, Światopogląd powieści, Wrocław 1973, s. 146.
Google Scholar
Gombrich Ernst H., O sztuce, tłum. zbiorowe, „Rebis”, Poznań 2009, wyd. II, s. 264.
Google Scholar
Grochowski Maciej, Czy zjawisko elipsy istnieje? w: Tekst. Język. Poetyka, red. M. R. Mayenowa, Wrocław 1978, s. 73-85.
Google Scholar
Gwóźdź Andrzej, hasło dyskurs, w: Słownik pojęć filmowych, red. A. Helman, t. 3, Wrocław 1992, s. 49-50.
Google Scholar
Hamon Philippe, Czym jest opis? tłum. A. Kuryś, K. Rytel, „Pamiętnik Literacki” 1983, z. 1, s. 198, 217.
Google Scholar
Hendrykowski Marek, Słownik pojęć filmowych, Poznań 1994, s. 83.
Google Scholar
Kristeva Julia, Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, tłum. M. Falski, Kraków 2007, s. 184.
Google Scholar
Królikiewicz Grzegorz, Diabeł nas podsłuchuje. Próba analizy filmu Francisa Forda Coppoli „Rozmowa”, Łódź 1994, s. 108.
Google Scholar
Kulawik Adam, Poetyka, Kraków 1997, s. 116.
Google Scholar
Lacan Jacques, Funkcja i pole mówienia i mowy w psychoanalizie, tłum. B. Gorczyca, W. Grajewski, Warszawa 1996, s. 58.
Google Scholar
Lewicki Bolesław W., Percepcyjne uwarunkowania estetyki filmu, w: Bolesław W. Lewicki, O filmie. Wybór pism, wybór, wstęp i red. E. Nurczyńska-Fidelska, B. Stolarska, Łódź 1995, s. 75-87.
Google Scholar
Lichaczow Dmitrij, Świat wewnętrzny dzieła literackiego, tłum. J. Faryno, „Pamiętnik Literacki” 1974, z. 4, s. 253-267.
Google Scholar
McGowan Todd, Fantazja, czyli jak pokazać zbyt wiele, w McGowan Todd, Realne spojrzenie. Teoria filmu po Lacanie, tłum., wstęp K. Mikurda, Warszawa 2008, s. 46-58.
Google Scholar
Płażewski Jerzy, Język filmu, Warszawa 1982, s. 252, 255-258, 266, 457, 477.
Google Scholar
Podraza-Kwiatkowska Maria, Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków 1975, s. 183, 185.
Google Scholar
Sarduy Severo, Barok, tłum. M. Walecka, „Literatura na Świecie” 1976, nr 9, s. 101.
Google Scholar
Skwarczyńska Stefania, Przemilczenie jako element strukturalny dzieła literackiego, w Skwarczyńska Stefania, Z teorii literatury. Cztery rozprawy, Łódź 1947, s. 10-14, 23-28.
Google Scholar
Sławiński Jerzy, Słowo poetyckie naprzeciw rzeczy, w Sławiński Jerzy, Koncepcja języka poetyckiego Awangardy Krakowskiej, Kraków 1998, s. 198.
Google Scholar
Szczęsna Ewa, Poetyka mediów, Warszawa 2007, s. 119.
Google Scholar
Tarkowski Andriej, Czas utrwalony, tłum i oprac. S. Kuśmierczyk, Izabelin 2007, s. 115.
Google Scholar
Twardoch Ewelina, Double lecture – czyli próba obrony prawdy mitu w „Weiserze Dawidku” Pawła Huellego oraz w „Pikniku pod wiszącą skałą” Petera Weira, „Rocznik Mitoznawczy”, Uniwersytet Jagielloński, t. 2, Kraków 2008, s. 117.
Google Scholar
Wierzbicka Anna, Porównanie – gradacja – metafora, „Pamiętnik Literacki” 1971, z. 4, s. 145.
Google Scholar
Wojda Dorota, Milczenie słowa. O poezji Wisławy Szymborskiej, Kraków 1996.
Google Scholar
Zalewski Andrzej, Strategiczna dezorientacja. Perypetie rozumu w fabularnym filmie postmodernistycznym, Warszawa 1998, s. 63, 68.
Google Scholar
Ziomek Jerzy, Retoryka opisowa, Wrocław – Warszawa – Kraków 1990, s. 217-218.
Google Scholar
Authors
Brygida Pawłowska-Jądrzykkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Cardinal Stefan Wyszyński University Poland
Literaturoznawca; adiunkt w Katedrze Teorii Kultury i Międzykulturowości Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Autorka książki Sens i chaos w grotesce literackiej (2002) oraz artykułów poświęconych zagadnieniom narracji literackiej i filmowej. Członek Pracowni Badań Intersemiotycznych i Intermedialnych utworzonej przy Wydziale Polonistyki UW.
Statistics
Abstract views: 51PDF downloads: 17
License
Copyright (c) 2010 Brygida Pawłowska-Jądrzyk

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.