Italian Costume Drama in the Period of Fascism: In the Dressing Room of History

Anita Bielańska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University (Poland)

Abstract

The author analyses two Italian costume dramas produced in the 1930s, in the context of Mussolini’s regime. Both the 1860 (Alessandro Blasetti, 1933), and the Scipione l’Africano (Carmine Gallone, 1937) using historical costume, promoted more or less openly the main arguments of the official propaganda. The ideological basis of the storyline of the 1860 is based on work by Giovanni Gentile, a leading theoretician of fascism of the time, according to whom mussolini’s rule were the final element of the period of Risorgimento. Whereas Scipione l’Africano relies on the ancient Roman myth in order to promote the cult of the leader (ducismo). Both films are examples of how national identity was shaped in the country, which at the time was only seventy years old.


Keywords:

costume drama, Alessandro Blasetti, Carmine Gallone, ducismo, fascism

Bielański Stefan, Tradycje federalizmu we Włoszech. Studia nad włoskim piśmiennictwem historyczno-politycznym XVIII i XIX wieku ze szczególnym uwzględnieniem twórczości Carlo Cattaneo, Księgarnia Akademicka, Kraków 2002, s. 89.
  Google Scholar

Canetti Elias, Masa i władza, tłum. E. Borg, M. Przybyłowska, Czytelnik, Warszawa 1996, s. 22, 30, 44.
  Google Scholar

Dalle Vacche Angela, The Body in the Mirror. Shapes of History in Italian Cinema, Princeton University Press, Princeton 1992, s. 25, 108.
DOI: https://doi.org/10.1515/9781400862542   Google Scholar

Del Boca Angelo, L’impero, w: I luoghi della memoria. Simboli e miti dell’Italia unita, red. M. Isnenghi, Laterza, Roma 1998, s. 420, 431.
  Google Scholar

Gentile Giovanni, Źródła i doktryna faszyzmu, Księgarnia F. Hoesick, Warszawa 1933, cyt. wg: http://metapedia.konserwatyzm.pl/wiki/Doktryna_faszyzmu [dostęp: 8.02.2010].
  Google Scholar

Gierowski Józef Andrzej, Historia Włoch, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1999, s. 409.
  Google Scholar

Helman Alicja, Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2001, s. 103.
  Google Scholar

Landy Marcia, Italian Film, Cambridge University Press, Cambridge 2000, s. 62.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511624377   Google Scholar

Mack-Smith Denis, Mussolini, tłum. J. G. Brochocki, Wydawnictwo Michał Urbański, Warszawa 1994, s. 117, 150, 183-184, 214, 261.
  Google Scholar

Miczka Tadeusz, Dziesięć tysięcy kilometrów od Hollywood. Historia kina włoskiego od 1896 do połowy lat pięćdziesiątych XX wieku, Oficyna Literacka, Kraków 1992, s. 74, 90.
  Google Scholar

Miglio Gianfranco, L’asino di Buridano, Neri Pozza, Vicenza 1999.
  Google Scholar

Mussolini Benito, Doktryna faszyzmu, Filomata – Drukarnia Naukowa, Lwów 1935, cyt. wg: http://metapedia.konserwatyzm.pl/wiki/Doktryna_faszyzmu [dostęp: 08.02.2010].
  Google Scholar

Samsonowicz Henryk, W garderobie teatru historii (wywiad Włodzimierza Kalickiego z prof. Henrykiem Samsonowiczem), „Gazeta Wyborcza” 2005, nr 304.
  Google Scholar

Szymanowska Joanna, Wielkie spory ideologiczne, w: Historia literatury włoskiej XX wieku, red. J. Ugniewska, PWN, Warszawa 2001, s. 95.
  Google Scholar

Tannenbaum Edward R., L’esperienza fascista. Cultura e societa in Italia dal 1922 al 1945, Mursia, Milano 1974, s. 92, 169, 256.
  Google Scholar

Wituch Tomasz, Garibaldi, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1983, s. 238.
  Google Scholar

Zagarrio Vito, L’immagine del fascismo. La re-visione del cinema e dei media nel regime, Bulzoni, Roma 2009, s. 168, 219.
  Google Scholar

Żywczyński Mieczysław, Włochy nowożytne 1796-1945, PWN, Warszawa 1971, s. 173.
  Google Scholar


Published
2010-03-31

Cited by

Bielańska, A. (2010) “Italian Costume Drama in the Period of Fascism: In the Dressing Room of History”, Kwartalnik Filmowy, (69), pp. 140–152. doi: 10.36744/kf.3082.

Authors

Anita Bielańska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland

Absolwentka filmoznawstwa i studentka italianistyki na UJ. Zajmuje się ki­nem i literaturą włoską oraz zagadnieniami przekładu audiowizualnego.



Statistics

Abstract views: 44
PDF downloads: 25


License

Copyright (c) 2010 Anita Bielańska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.