Oczami innych. Między nauką a praktyką społeczną
Abstrakt
W latach 20. ubiegłego wieku Bronisław Malinowski pisał, że celem i ambicją antropologa powinno być uchwycenie tubylczego punktu widzenia, stosunku krajowca do życia, zrozumienie jego poglądu na jego świat. Pierwszym poważnym studium, które miało ucieleśniać ów postulat był projekt Sola Wortha i Johna Adaira, opisany zresztą w książce Through Navajo Eyes (1972). Odnosząc się do tej pracy, Sikora analizuje kilka współczesnych przykładów filmów spoza dyscypliny, wykorzystujących jednak perspektywę „tubylców”. Koncentruje się przede wszystkim na filmach Przeznaczone do burdelu (reż. Z. Briski, R. Kauffman, 2004), Latawce (reż. B. Dzianowicz, 2007) i Un autre regard (reż. M. Latałło, 2007).
Słowa kluczowe:
Bronisław Malinowski, antropologia, InnyBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Sławomir Sikorakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej (UW), Autor książki Fotografia. Miedzy dokumentem a symbolem (2004). Publikował m. in. w „Kontekstach”, „Kwartalniku Filmowym”, „Czasie Kultury”, „Roczniku Historii Sztuki”, „Dialogu”, „Latarniku”.
Statystyki
Abstract views: 13PDF downloads: 6
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Sławomir Sikora

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Sławomir Sikora, Film antropologiczny – antropologia filmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Sławomir Sikora, Kolory czasu , Kwartalnik Filmowy: Nr 45 (2004): Sacrum w filmie
- Sławomir Sikora, Antropologia mediów , Kwartalnik Filmowy: Nr 43 (2003): Kino polskie wczoraj i dziś
- Sławomir Sikora, Piotr Szacki , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Sławomir Sikora, Oczy szeroko otwarte , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Sławomir Sikora, Obrazowanie kultury. Jaya Ruby’ego wizja antropologii wizualnej , Kwartalnik Filmowy: Nr 34 (2001): Kino przełomu wieków
- Sławomir Sikora, Torebka i krawat albo pamięć wcielona („Spragnieni miłości”) , Kwartalnik Filmowy: Nr 34 (2001): Kino przełomu wieków
- Sławomir Sikora, Camera lucida. Fotografia i pamięć , Kwartalnik Filmowy: Nr 29-30 (2000): Etyka i estetyka