Trauma wojenna w filmach Jean-Pierre’a Melville’a
Abstrakt
Skupiając się na temacie traumy wojennej, autorka analizuje Milczenie morza, Leon Morin, ksiądz i Armia cieni – trzy filmy francuskiego reżysera Jeana-Pierre’a Melville’a pokazujące czasy okupacji hitlerowskiej. Melville, najbardziej znany ze swej fascynacji kinem amerykańskim, a zwłaszcza szeroko pojmowanym kryminałem, był także weteranem wojennym i partyzantem Résistance. To doświadczenie pomogło mu ukazać różnorodność postaw ludności cywilnej podczas okupacji, trudy i grozę wojennej codzienności, a także walkę i poświęcenie - często daremne - członków Ruchu Oporu. Pomimo, że akcja żadnego z filmów nie rozgrywa się na froncie, a wojna u Melville’a ma przede wszystkim charakter prywatny, reżyser w sposób formalnie oszczędny, gorzki, pozbawiony patosu i sentymentalizmu potrafił ująć całe jej okrucieństwo i ogrom wywołanej przez nią narodowej i ludzkiej traumy.
Słowa kluczowe:
Jean-Pierre Melville, kino francuskie, trauma, II wojna światowaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Patrycja Włodekkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Absolwentka socjologii i filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagielońskim, doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Statystyki
Abstract views: 16PDF downloads: 6
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Patrycja Włodek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Patrycja Włodek, Hollywoodzki gotyk i zamknięta przestrzeń ogniska domowego , Kwartalnik Filmowy: Nr 79 (2012): Wnętrza. O filmowej przestrzeni zamkniętej
- Patrycja Włodek, Hanna Schygulla – w pułapce Fassbindera , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Patrycja Włodek, Phyllis, Cora, Laura, Gilda… Kobieta jako przedmiot w „film noir” , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Patrycja Włodek, Tom Tykwer – wizjoner kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 99 (2017): Triki, numery specjalne, atrakcje
- Patrycja Włodek, Czarny kryminał i nieklasyczna narracja. „Wielki sen” Howarda Hawksa, „Żegnaj laleczko” Edwarda Dmytryka i „Tajemnica jeziora” Roberta Montgomery’ego , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Patrycja Włodek, Oswojenie i walka. Sidney Poitier i Harry Belafonte w amerykańskim kinie lat 50. i 60. , Kwartalnik Filmowy: Nr 80 (2012): Film na styku kultur
- Patrycja Włodek, Rock’n’roll i „nowe stracone pokolenie” amerykańskiego kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Patrycja Włodek, Odwilżowe przełomy , Kwartalnik Filmowy: Nr 80 (2012): Film na styku kultur
- Patrycja Włodek, Opis gęsty – antropologia i film , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne