Dekada strachu
Abstrakt
Rewolucja Kulturalna (1966-1976) – jedna z największych tragedii, jakiej doświadczył naród chiński - przyniosła dotkliwe straty i nieodwracalne zmiany zarówno w sferze politycznej, jak i społecznej, kulturalnej czy moralnej. Spustoszyła wielowiekowe dziedzictwo materialnej i duchowej kultury Chin. Alicja Helman przedstawia echa tego okresu w filmach najważniejszych twórców V generacji: Chena Kaige (Żegnaj, moja konkubino, 1993), Tiana Zhuanghuanga (Niebieski latawiec, 1993) i Zhanga Yimou (Aby żyć, 1994). Analizując wybrane sceny, autorka zwraca uwagę, że filmy te nie opowiadają w bezpośredni sposób o wydarzeniach Rewolucji Kulturalnej. Poruszanie tego tematu było oczywiście źle postrzegane przez chińską władzę. Dlatego też Rewolucja Kulturalna stanowi jedynie tło dla losów bohaterów. Według Helman siła tych filmów wynika z licznych aluzji werbalnych, umiejętnie skonstruowanych podtekstów oraz posłużenia się siatką ikon i znaczeń, które są czytelne także dla odbiorców spoza kręgu kultury chińskiej, nieznających historii tego narodu.
Słowa kluczowe:
kino chińskie, Rewolucja Kulturalna, traumaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Alicja Helmankwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Filmoznawca, wykłada w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na UJ. Prowadzi badania w zakresie teorii filmu, komparatystyki. W dorobku naukowym ma ponad 20 książek autorskich, m.in: Historia semiotyki filmu, t. 1-2 (1992-1993), Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury (1998), Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2002), Ten smutek hiszpański. Konteksty twórczości filmowej Carlosa Saury (2005).
Statystyki
Abstract views: 13PDF downloads: 4
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Alicja Helman

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Alicja Helman, Wiejskie kino Zhanga Yimou , Kwartalnik Filmowy: Nr 51 (2005): Film w Azji
- Alicja Helman, Znaczenie muzyki w filmach Carlosa Saury , Kwartalnik Filmowy: Nr 44 (2003): Dźwięk, muzyka, słowo w filmie
- Alicja Helman, Zrozumieć Medeę. Filmowe portrety bohaterki , Kwartalnik Filmowy: Nr 41-42 (2003): Mit i film
- Alicja Helman, Visconti wśród gwiazd , Kwartalnik Filmowy: Nr 37-38 (2002): Aktor i postać filmowa