Widziane pod słońce. Rzeczy mgliste
Abstrakt
Film Kamienna cisza (reż. Krzysztof Kopczyński) opowiada o przypadku uśmiercenia (informacja podana przez BBC mówiła o ukamienowaniu) kobiety oskarżonej o cudzołóstwo w Afganistanie (2005). Realizatorzy próbują dotrzeć do prawdy o tym wydarzeniu, które wymyka się (na różnych poziomach) jednoznaczności. Autor tekstu twierdzi jednak, że to, co najciekawsze w tym filmie, to pokazanie drugiej rodziny, rodziców Karima (wolnego mężczyzny zaangażowanego w relację), którzy nie akceptując wyroku wydanego przez społeczność na ich synu narażają się na różnorodne sankcje. To portret rodziny pogrążonej w kryzysie wartości, ukazanej na krawędzi różnych norm i praw; to portret rodziny umieszczonej na styku lokalności i globalności.
Słowa kluczowe:
Krzysztof Kopczyński, antropologia, AfganistanBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Sławomir Sikorakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej (UW), Autor książki Fotografia. Między dokumentem a symbolem (2004). Publikował m. in. w „Kontekstach”, „Kwartalniku Filmowym”, „Czasie Kultury”, „Roczniku Historii Sztuki”, „Dialogu”, „Latarniku”.
Statystyki
Abstract views: 12PDF downloads: 6
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Sławomir Sikora

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Sławomir Sikora, Film antropologiczny – antropologia filmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Sławomir Sikora, Kolory czasu , Kwartalnik Filmowy: Nr 45 (2004): Sacrum w filmie
- Sławomir Sikora, Antropologia mediów , Kwartalnik Filmowy: Nr 43 (2003): Kino polskie wczoraj i dziś
- Sławomir Sikora, Piotr Szacki , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Sławomir Sikora, Oczy szeroko otwarte , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Sławomir Sikora, Obrazowanie kultury. Jaya Ruby’ego wizja antropologii wizualnej , Kwartalnik Filmowy: Nr 34 (2001): Kino przełomu wieków
- Sławomir Sikora, Torebka i krawat albo pamięć wcielona („Spragnieni miłości”) , Kwartalnik Filmowy: Nr 34 (2001): Kino przełomu wieków
- Sławomir Sikora, Camera lucida. Fotografia i pamięć , Kwartalnik Filmowy: Nr 29-30 (2000): Etyka i estetyka