Kłamać naprawdę
Abstrakt
Kino prawdziwej fikcji i filmy potencjalne jest zapisem rozmów prowadzonych przez profesora filmoznawstwa, Kennetha Kaletę z Halem Hartleyem – jednym z najoryginalniejszych autorów amerykańskiego kina niezależnego. Zbudowana z wywiadów książka konfrontuje tropy interpretacyjne Kalety z autorskimi komentarzami reżysera. Krytyka interesują kolejne etapy powstawania filmów Hartleya. Pyta o tło, kulisy, styl pracy, wreszcie o wpływy każdego z tytułów. Maciejewski zwraca uwagę na konsekwentną stylizację gatunkową w twórczości Hartleya, używaną głównie po to, żeby następnie ją odrzucać, zniekształcać lub lekceważyć. W ten sposób w filmach Hala Hartleya kryminał staje się moralitetem, a ponury film obyczajowy - ironiczną komedią. W ten sposób rodzi się tytułowe „kino prawdziwej fikcji”, powstają „filmy potencjalne”.
Słowa kluczowe:
Kenneth Kaleta, Hal Hartley, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Łukasz Maciejewskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Polska
Filmoznawca, dziennikarz prasowy, radiowy i telewizyjny; krytyk filmowy; współpracownik dydaktyczny Uniwersytetu Jagiellońskiego i Akademii Pedagogicznej w Krakowie; współautor wielu książek zbiorowych; obecnie przygotowuje monografię Andrzeja Barańskiego.
Statystyki
Abstract views: 61PDF downloads: 10
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Łukasz Maciejewski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Łukasz Maciejewski, Czarodziejka przedmiotów. Z Albiną Barańską rozmawia Łukasz Maciejewski , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Łukasz Maciejewski, Czekając na niebo. Na marginesie książki Andrzeja Pitrusa „Nam niebo pozwoli. O filmowej i telewizyjnej twórczości Todda Haynesa” , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Łukasz Maciejewski, Dwa serca, dwa smutki , Kwartalnik Filmowy: Nr 62-63 (2008): Kino w poszukiwaniu tożsamości
- Łukasz Maciejewski, Według Hitchcocka. Na marginesie książki „Hitchcock/Truffaut” , Kwartalnik Filmowy: Nr 53 (2006): Kino brytyjskie (cz. II)
- Łukasz Maciejewski, „Widzę muzykę”. Z Zygmuntem Koniecznym rozmawia Łukasz Maciejewski , Kwartalnik Filmowy: Nr 44 (2003): Dźwięk, muzyka, słowo w filmie
- Łukasz Maciejewski, Rzeczywistość jest ciekawsza. Ze Stanisławem Lemem rozmawia Łukasz Maciejewski , Kwartalnik Filmowy: Nr 45 (2004): Sacrum w filmie
- Łukasz Maciejewski, Inna płeć? Z Agnieszką Holland rozmawia Łukasz Maciejewski , Kwartalnik Filmowy: Nr 62-63 (2008): Kino w poszukiwaniu tożsamości