Analizując efekt rzeczywistości w filmach Dogmy
Peter Wuss
kwartalnik.filmowy@ispan.plWyższa Szkoła Filmu i Telewizji im. Konrada Wolfa w Poczdamie-Babelsbergu (Niemcy)
Abstrakt
Zajmując się tzw. efektem rzeczywistości w wybranych filmach Dogmy – zapowiadający ten nurt Przełamując fale oraz Idioci i Festen – autor przypomina, że zainteresowanie wrażeniem autentyczności pojawiło się w związku z pojęciem realizmu. Wymienione przez Siegfrieda Kracauera właściwości realistycznej ekspresji filmowej dostrzega Wuss także w neorealizmie i filmach pozostających pod wpływem cinéma-vérité. Autor zaznacza jednak, że filmy Dogmy, choć w pewnym sensie bliskie tym minionym stylom dokumentalnym, tworzone są w zupełnie inny sposób, dążą bowiem do uwypuklenia swojej fikcjonalności i sztuczności. Wrażenie autentyczności jest zatem w tych filmach przełamane lub zmodyfikowane. Odwołując się do teorii Jamesa Gibsona – który łączy reguły percepcji działań z odkryciem tego, co niezmienne w rzeczywistości, i stosuje je do interpretacji odbioru filmowego – Wuss analizuje wybrane sceny, wskazując na sposoby konstytuowania się efektu rzeczywistości. Autor przedstawia również warunki niezbędne do zaistnienia tego efektu. Zauważa też, że stopień, do jakiego widzowie są w stanie zaakceptować nietypowe zachowania bohaterów czy niewiarygodne sytuacje, zależy od tego, jak daleko odbiorca jest w stanie posunąć się, podążając za narracją i gatunkiem tych filmów. Przedmiotem zainteresowania autora jest również właściwa tym filmom praca kamery i wywoływane nią reakcje orientacyjne (orienting reactions), które także w odbiorze filmowym prowadzą do wzrostu aktywności psychologicznej, a tym samym potęgują wrażenie autentyczności.
- Tekst jest tłumaczeniem artykułu Petera Wussa Ein kognitiver Ansatz zur Analyse des Realitäts-Effekts von Dogma-95-Filmen. Pierwodruk w: „Montage AV. Zeitschrift für Theorie und Geschichte audiovisueller Kommunikation” 2000, nr 2, s. 101-126. © 2000 by Montage AV. Zeitschrift für Theorie und Geschichte audiovisueller Kommunikation.
Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.
Słowa kluczowe:
Dogma, efekt rzeczywistości, realizmBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Peter Wusskwartalnik.filmowy@ispan.pl
Wyższa Szkoła Filmu i Telewizji im. Konrada Wolfa w Poczdamie-Babelsbergu Niemcy
Profesor Wyższej Szkoły Filmu i Telewizji im. Konrada Wolfa w Poczdamie-Babelsbergu. Autor wielu publikacji dotyczących teorii, historii i psychologii filmu, współpracownik wielu międzynarodowych czasopism. Opublikował między innymi książki: Das offene Filmkunstwerk (1985), Die Tiefenstruktur des Filmkunstwerks (1986, 1990), Kunstwert des Films und Massencharakter des Mediums. Konspekte zur Geschichte der Theorie des Spielfilms (1990), Filmanalyse und Psychologie. Strukturen des Films im Wahrnehmungsprozess (1993, 1999).
Statystyki
Abstract views: 17Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Peter WussAutor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.