Filozoficzne okna albo kłopoty z rzeczywistością
Abstrakt
Sikora próbuje pokazać ewolucję postaw wobec rzeczywistości w dzisiejszym świecie (w dyskusji o mediach). Kwestionuje zasadność niektórych pomysłów Jeana Baudrillarda i pokazuje, że w miejsce zaniku referencji często pojawia się raczej poszukiwanie prawdziwej rzeczywistości, niekoniecznie odwołujące się do reprezentacji. Jednym z ważnych argumentów jest Camera Lucida Rolanda Barthes’a, w której choć jej autor nie pokazuje w końcu opisywanej fotografii matki, konstruuje dyskurs, który ma na celu ewokację raczej niż reprezentację. W trakcie dyskusji autor odwołuje się także do takich pojęć powracających w rozważaniach nad kulturą jak fetysz i relikwia.
Słowa kluczowe:
Roland Barthes, Jean Baudrillard, fetysz, relikwiaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Sławomir Sikorakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej (UW), autor książki Fotografia. Między dokumentem a symbolem (2004). Publikował m. in. w „Kontekstach”, „Kwartalniku Filmowym”, „Czasie Kultury”, „Roczniku Historii Sztuki”, „Dialogu”, „Latarniku”.
Statystyki
Abstract views: 15PDF downloads: 6
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Sławomir Sikora

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Sławomir Sikora, Film antropologiczny – antropologia filmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Sławomir Sikora, Kolory czasu , Kwartalnik Filmowy: Nr 45 (2004): Sacrum w filmie
- Sławomir Sikora, Antropologia mediów , Kwartalnik Filmowy: Nr 43 (2003): Kino polskie wczoraj i dziś
- Sławomir Sikora, Piotr Szacki , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Sławomir Sikora, Oczy szeroko otwarte , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Sławomir Sikora, Obrazowanie kultury. Jaya Ruby’ego wizja antropologii wizualnej , Kwartalnik Filmowy: Nr 34 (2001): Kino przełomu wieków
- Sławomir Sikora, Torebka i krawat albo pamięć wcielona („Spragnieni miłości”) , Kwartalnik Filmowy: Nr 34 (2001): Kino przełomu wieków
- Sławomir Sikora, Camera lucida. Fotografia i pamięć , Kwartalnik Filmowy: Nr 29-30 (2000): Etyka i estetyka