Rzeczywistość vs komputer. Efekty cyfrowe a filmowa ontologia
Abstrakt
Technologia cyfrowa jest w kinie obecna od etapu pisania scenariusza po projekcję. Na poziomie obrazu spotkanie obu mediów zmierza każdorazowo do takiego wykorzystania komputera, by pozostało ono dla widza niewidoczne. Zamazywanie granicy pomiędzy rejestrowaną okiem kamery rzeczywistością a cyfrowym obrazem, pozbawionym w tej rzeczywistości denotatu, staje się podstawowym wysiłkiem twórców i obiektem fascynacji widzów. Równocześnie podszywanie się cyfrowego pod analogowe musi nasuwać pytanie o status rzeczywistości w takim hybrydycznym filmie i o wiarygodność samego obrazu. Dla wielu filozofów odpowiedź jest jednoznaczna – wejście technologii komputerowej do kina to zagłada filmowego znaku, teraz pustego, pozbawionego denotatu w rzeczywistości. Postawy widzów sugerują jednak, że być może taka diagnoza jest pośpieszna, a pytanie źle postawione. Może obecną formułę należałoby zarzucić, zadając pytanie o relację pomiędzy filmem cyfrowym a filmem określanym jako fotograficzny, traktując je jako odrębne zjawiska na mapie kina?
Słowa kluczowe:
ontologia filmu, kino cyfrowe, komputerBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Sylwia Galanciakkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Doktorantka w Zakładzie Filmu i Audiowizualności Instytutu Kultury Polskiej UW. Interesuje się antropologią mediów.
Statystyki
Abstract views: 114PDF downloads: 26
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Sylwia Galanciak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.