Rzeczywistość vs komputer. Efekty cyfrowe a filmowa ontologia

Sylwia Galanciak

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Technologia cyfrowa jest w kinie obecna od etapu pisania scenariusza po projekcję. Na poziomie obrazu spotkanie obu mediów zmierza każdorazowo do takiego wykorzystania komputera, by pozostało ono dla widza niewidoczne. Zamazywanie granicy pomiędzy rejestrowaną okiem kamery rzeczywistością a cyfrowym obrazem, pozbawionym w tej rzeczywistości denotatu, staje się podstawowym wysiłkiem twórców i obiektem fascynacji widzów. Równocześnie podszywanie się cyfrowego pod analogowe musi nasuwać pytanie o status rzeczywistości w takim hybrydycznym filmie i o wiarygodność samego obrazu. Dla wielu filozofów odpowiedź jest jednoznaczna – wejście technologii komputerowej do kina to zagłada filmowego znaku, teraz pustego, pozbawionego denotatu w rzeczywistości. Postawy widzów sugerują jednak, że być może taka diagnoza jest pośpieszna, a pytanie źle postawione. Może obecną formułę należałoby zarzucić, zadając pytanie o relację pomiędzy filmem cyfrowym a filmem określanym jako fotograficzny, traktując je jako odrębne zjawiska na mapie kina?



Słowa kluczowe:

ontologia filmu, kino cyfrowe, komputer

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2006-09-30

Cited By / Share

Galanciak, S. (2006) „Rzeczywistość vs komputer. Efekty cyfrowe a filmowa ontologia”, Kwartalnik Filmowy, (54-55), s. 82–95. doi: 10.36744/kf.3463.

Autorzy

Sylwia Galanciak 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Doktorantka w Za­kładzie Filmu i Audiowizualności Instytutu Kul­tury Polskiej UW. Interesuje się antropologią mediów.



Statystyki

Abstract views: 114
PDF downloads: 26


Licencja

Prawa autorskie (c) 2006 Sylwia Galanciak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.