Intuition and Knowledge
Abstract
This text is a review of Aneta Pierzchała’s book Film japoński a kultura europejska. Obcość przezwyciężona?, published by the Universitas Publishers. Pierzchała writes how tropes of European culture appeared in Japanese-made films; this fact helped them to cross the cultural boundaries of Japan and make reception of the films easier in this part of the world.
Keywords:
Aneta Pierzchała, Japanese cinema, reviewReferences
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Authors
Alicja Helmankwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland
Filmoznawca, muzykolog, wykłada w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na UJ. Prowadzi badania w zakresie teorii filmu, komparatystyki. W dorobku naukowym ma ponad 20 książek autorskich, m.in.: Rola muzyki w filmie (1996), O dziele filmowym (1970 i 1981), Film faktów i film fikcji (1977), Przedmiot i metody filmoznawstwa (1985), Słownik pojęć filmowych t. 1-7 (1991-1995), Historia semiotykifilmut. 1-2 (1992-1993), Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury (1998), 100 arcydzieł kina (2000), Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2002). Autorka 100 artykułów i rozpraw (w tym ok. 20 w językach obcych: angielskim, niemieckim, francuskim, rosyjskim i węgierskim), a także ok. 20 prac zbiorowych i antologii pod redakcją własną lub we współpracy z innymi autorami. Rozpoczęła kompleksowe badania nad semiotyką filmu, dokonała adaptacji i promocji neopsychologicznych koncepcji. Jest członkiem Polskiej Akademii Umiejętności, członkiem Polskiego Towarzystwa Semiotycznego, Deutsche Gesellschaft fuer Semiotic Studies, International Association for Semiotic Studies.
Statistics
Abstract views: 474PDF downloads: 35
License
Copyright (c) 2006 Alicja Helman

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Alicja Helman, Not in the Canon, but at the Centre of Matters , Kwartalnik Filmowy: No. 79 (2012): Interiors: On Cinematic Enclosed Space
- Alicja Helman, In Search of Meaning , Kwartalnik Filmowy: No. 87-88 (2014): Film and Theatre
- Alicja Helman, Cultural Contexts of Glauber Rocha’s Filmmaking , Kwartalnik Filmowy: No. 103 (2018): Young Polish Cinema – Confrontation of Generations
- Alicja Helman, Transgressions and Transformations in the Filmmaking of Kornél Mundruczó , Kwartalnik Filmowy: No. 101-102 (2018): European Cinema of 21st Century
- Alicja Helman, À Propos Realism , Kwartalnik Filmowy: No. 75-76 (2011): Faces of Reality
- Alicja Helman, Difficult Development of Unused Potential , Kwartalnik Filmowy: No. 103 (2018): Young Polish Cinema – Confrontation of Generations
- Alicja Helman, The Paths of Film Studies Development , Kwartalnik Filmowy: No. 85 (2014): Film and Media – the Past and the Future
- Alicja Helman, Rick Altman’s Theory of Narrative , Kwartalnik Filmowy: No. 71-72 (2010): Narration in Film
- Alicja Helman, Ideology − Subculture − Breakdance: Tian Zhuangzhuang’s “Rock Kids” , Kwartalnik Filmowy: No. 91 (2015): Film Between Pop Music and Pop Culture
- Alicja Helman, Towards Synthesis , Kwartalnik Filmowy: No. 69 (2010): History in Film