Intuition and Knowledge

Alicja Helman

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University (Poland)

Abstract

This text is a review of Aneta Pierzchała’s book Film japoński a kultura europejska. Obcość przezwy­ciężona?, published by the Universitas Publishers. Pierzchała writes how tropes of European culture appeared in Japanese-made films; this fact helped them to cross the cultural boundaries of Japan and make reception of the films easier in this part of the world.



Keywords:

Aneta Pierzchała, Japanese cinema, review

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar


Published
2006-03-31

Cited by

Helman, A. (2006) “Intuition and Knowledge”, Kwartalnik Filmowy, (53), pp. 202–204. doi: 10.36744/kf.3515.

Authors

Alicja Helman 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland

Filmoznawca, muzykolog, wykłada w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na UJ. Prowadzi badania w zakresie teorii filmu, komparatystyki. W dorobku naukowym ma ponad 20 książek autorskich, m.in.: Rola muzyki w filmie (1996), O dziele filmowym (1970 i 1981), Film faktów i film fikcji (1977), Przedmiot i metody filmoznawstwa (1985), Słownik pojęć filmowych t. 1-7 (1991-1995), Historia semiotykifilmut. 1-2 (1992-1993), Twórcza zdrada. Filmowe adapta­cje literatury (1998), 100 arcydzieł kina (2000), Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2002). Autorka 100 artykułów i rozpraw (w tym ok. 20 w językach obcych: angielskim, niemieckim, francuskim, rosyjskim i węgierskim), a także ok. 20 prac zbiorowych i antologii pod redakcją własną lub we współpracy z innymi autorami. Rozpoczęła kompleksowe badania nad semiotyką filmu, dokonała adaptacji i promocji neopsychologicznych koncepcji. Jest członkiem Polskiej Akademii Umiejętności, członkiem Polskiego Towarzystwa Semiotycznego, Deutsche Gesells­chaft fuer Semiotic Studies, International Asso­ciation for Semiotic Studies.



Statistics

Abstract views: 474
PDF downloads: 35


License

Copyright (c) 2006 Alicja Helman

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.