Być i mieć. Dylematy dokumentu

Teresa Rutkowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Autorka pisze o nurcie francuskim „kina wiejskiego”, wywodzącym się z tradycji filmów Georgesa Rouquiera Farrebique i Biquefarre. Filmy te zaliczane są do gatunku dokumentalnego, choć jego bohaterowie, autentyczni chłopi, wypowiadają kwestie napisane przez scenarzystę i odgrywają sytuacje, które dla nich wymyślił. Równocześnie jednak wykonują swe codzienne zajęcia, a filmy wiernie ukazują realia życia na wsi. Głośny film pt. Być i mieć Nicolasa Philiberta wyrasta z tamtego nurtu, ale przemawia językiem typowym dla współczesnego kina. Bohaterem filmu jest charyzmatyczny nauczyciel, który opiekuje się grupą uczniów w szkole jednoklasowej. Film stał się we Francji okazją do dyskusji na temat powinności dokumentalisty oraz granic między kreacją a dokumentem i prawem do filmowanej rzeczywistości, w związku z procesem o prawa autorskie, jaki nauczyciel wytoczył twórcom.



Słowa kluczowe:

Georges Rouquier, Nicholas Philibert, kino wiejskie, kino francuskie

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2004-12-31

Cited By / Share

Rutkowska, T. (2004) „Być i mieć. Dylematy dokumentu”, Kwartalnik Filmowy, (47-48), s. 276–288. doi: 10.36744/kf.3618.

Autorzy

Teresa Rutkowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska

Redaktor naczelna „Kwartalnika Filmowego”; pracuje w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Publikuje w „Kwartalniku Filmowym”, współpracuje z redakcją „Nowych Książek”, zajmuje się tłumaczeniami. Interesuje się problemami narracji i relacji między obrazem a słowem w filmie.



Statystyki

Abstract views: 135
PDF downloads: 11


Licencja

Prawa autorskie (c) 2004 Teresa Rutkowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.