„Podejrzani” Bryana Singera. Przypadek kłamstwa narracyjnego

Jacek Ostaszewski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Na przykładzie filmu Bryana Singera Podejrzani autor analizuje pojęcie kłamstwa narracyjnego. Miałoby ono polegać na naruszeniu zasady wiarygodności w przedstawianiu zdarzeń przez narratora, co może sprowadzać się do fałszywego – a więc łamiącego przyzwyczajenia odbiorcze – posłużenia się konwencjami filmowymi. Singer w swoim filmie nieustannie stosuje strategię dezorientacji, która ma uniemożliwić zrekonstruowanie przez widza spójnej i logicznej historii. Tym samym Podejrzani dekonstruują sam narracyjny sposób funkcjonowania fikcyjnego świata – ujawniają, że w obrębi fikcji nie ma żadnej prawdy.



Słowa kluczowe:

Bryan Singer, narracja, narratologia

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2004-06-30

Cited By / Share

Ostaszewski, J. (2004) „«Podejrzani» Bryana Singera. Przypadek kłamstwa narracyjnego”, Kwartalnik Filmowy, (46), s. 26–42. doi: 10.36744/kf.3634.

Autorzy

Jacek Ostaszewski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Pracownik naukowo-dydaktyczny Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ. Autor książek: Film i poznanie. Wprowadzenie do kognitywnej teorii filmu (1999) i Rozumienie opowiadania filmo­wego (1999).



Statystyki

Abstract views: 9
PDF downloads: 2


Licencja

Prawa autorskie (c) 2004 Jacek Ostaszewski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.