„Podejrzani” Bryana Singera. Przypadek kłamstwa narracyjnego
Abstrakt
Na przykładzie filmu Bryana Singera Podejrzani autor analizuje pojęcie kłamstwa narracyjnego. Miałoby ono polegać na naruszeniu zasady wiarygodności w przedstawianiu zdarzeń przez narratora, co może sprowadzać się do fałszywego – a więc łamiącego przyzwyczajenia odbiorcze – posłużenia się konwencjami filmowymi. Singer w swoim filmie nieustannie stosuje strategię dezorientacji, która ma uniemożliwić zrekonstruowanie przez widza spójnej i logicznej historii. Tym samym Podejrzani dekonstruują sam narracyjny sposób funkcjonowania fikcyjnego świata – ujawniają, że w obrębi fikcji nie ma żadnej prawdy.
Słowa kluczowe:
Bryan Singer, narracja, narratologiaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Jacek Ostaszewskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Pracownik naukowo-dydaktyczny Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ. Autor książek: Film i poznanie. Wprowadzenie do kognitywnej teorii filmu (1999) i Rozumienie opowiadania filmowego (1999).
Statystyki
Abstract views: 9PDF downloads: 2
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Jacek Ostaszewski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Jacek Ostaszewski, Koncepcja ucieleśnionego poznania w kognitywnej teorii filmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 119 (2022): (Nowa) teoria filmu
- Jacek Ostaszewski, Techniki subiektywizacji w filmie fabularnym , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Jacek Ostaszewski, Koncepcja odbioru haptycznego w teorii filmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 127 (2024): Filmoznawstwo empiryczne
- Jacek Ostaszewski, Narrator niewiarygodny w filmie fabularnym , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Jacek Ostaszewski, Raport z oblężonej twierdzy fikcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 33 (2001): Filmowy portret artysty