Toposy lęku i inicjacji. „Lśnienie” Stanleya Kubricka
Abstrakt
Olszewska uważa, że dla każdego filmu Kubricka znaleźć można klucz interpretacyjny. Dla Lśnienia takim kluczem jest mit labiryntu, mit przestrzeni inicjacji. Na zasadzie konstrukcji błędnika zbudowana jest przestrzeń w filmie, ukazany jest czas, relacje między bohaterami, gra między ciszą a dźwiękiem i muzyką, a nawet elementy scenografii, kostiumów czy użytych narzędzi, symboli i kolorów.
Słowa kluczowe:
labirynt, inicjacja, Stanley KubrickBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Katarzyna Olszewskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Absolwentka Filologii Klasycznej o specjalności: Kultura Antyczna oraz Polonistyki na UW.
Statystyki
Abstract views: 10PDF downloads: 3
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Katarzyna Olszewska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.