W poszukiwaniu straconego blasku
Abstrakt
Recenzja zbioru szkiców Tadeusza Sobolewskiego Za duży blask (2004), książki o kinie współczesnym, ale także o tym, że – jak zauważa Maciejewski – poprzez kino krytyk może próbować rozpoznawać innych i samego siebie. Za duży blask to pierwszy wybór recenzji filmowych Tadeusza Sobolewskiego publikowanych w różnych periodykach. Sobolewskiego interesuje przede wszystkim kino współczesne i twórczość takich reżyserów, jak Weir, Scorsese, Olmi, Tarkowski, Mendes, Zanussi, Koterski czy LaBute. Krytyk filmowy pisze również o młodych polskich twórcach, porównując ich filmy z dziełami weteranów. Krytyka Sobolewskiego pełna jest niezwykle różnorodnych skojarzeń, gdyż zawsze stara się on umieścić współczesne filmy w szerszym kontekście kulturowym.
Słowa kluczowe:
Tadeusz Sobolewski, krytyka filmowa, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Łukasz Maciejewskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Dziennikarz, krytyk filmowy, filmoznawca. Ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w dziedzinie dokumentu. Doktorant UJ, współpracownik dydaktyczny UJ i Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Publikuje m.in. w „Kinie”, „Kwartalniku Filmowym”, „Filmie” i „Notatniku Teatralnym”.
Statystyki
Abstract views: 8PDF downloads: 1
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Łukasz Maciejewski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Łukasz Maciejewski, Szósty palec u ręki. Dokumenty Marka Koterskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 57-58 (2007): Kino polskie, kino sąsiadów
- Łukasz Maciejewski, Kłamać naprawdę , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje
- Łukasz Maciejewski, Sen o pięknym kinie , Kwartalnik Filmowy: Nr 60 (2007): Autor w filmie (cz. II)
- Łukasz Maciejewski, Inna płeć? Z Agnieszką Holland rozmawia Łukasz Maciejewski , Kwartalnik Filmowy: Nr 62-63 (2008): Kino w poszukiwaniu tożsamości
- Łukasz Maciejewski, „Widzę muzykę”. Z Zygmuntem Koniecznym rozmawia Łukasz Maciejewski , Kwartalnik Filmowy: Nr 44 (2003): Dźwięk, muzyka, słowo w filmie
- Łukasz Maciejewski, Czekając na niebo. Na marginesie książki Andrzeja Pitrusa „Nam niebo pozwoli. O filmowej i telewizyjnej twórczości Todda Haynesa” , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Łukasz Maciejewski, Rzeczywistość jest ciekawsza. Ze Stanisławem Lemem rozmawia Łukasz Maciejewski , Kwartalnik Filmowy: Nr 45 (2004): Sacrum w filmie