Kolory czasu

Sławomir Sikora

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Kolory raju Majida Majidiego (1999) i Uniesie nas wiatr Abbasa Kiarostamiego (1999) to dwa ciekawe choć pozornie całkiem różne filmy irańskie. Autor ukazuje, że jedną z ważnych i kluczowych kwestii dla ich zrozumienia jest sprawa czasu. Upraszczając i trywializując można mniemać, że to zamieszkanie w czasie (a nie panowanie nad nim) pozwala człowiekowi osiągnąć pełnie człowieczeństwa. Choć w filmach ową dychotomię czasu można próbować przełożyć na opozycję: tradycyjny – nowoczesny sposób życia, to jednak można również twierdzić, że zamieszkanie w czasie nie musi być obce także człowiekowi współczesnemu.



Słowa kluczowe:

kino irańskie, Majid Majidi, Abbas Kiarostami

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2004-03-31

Cited By / Share

Sikora, S. (2004) „Kolory czasu”, Kwartalnik Filmowy, (45), s. 109–118. doi: 10.36744/kf.3696.

Autorzy

Sławomir Sikora 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej (UW), autor książki Fotografia. Między dokumentem a symbo­lem (2004). Publikował m. in. w „Kontekstach”, „Kwartalniku Filmowym”, „Czasie Kultury”, „Roczniku Historii Sztuki”, „Dialogu”, „Latarni­ku”.



Statystyki

Abstract views: 4
PDF downloads: 4


Licencja

Prawa autorskie (c) 2004 Sławomir Sikora

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.