Kolory czasu
Abstrakt
Kolory raju Majida Majidiego (1999) i Uniesie nas wiatr Abbasa Kiarostamiego (1999) to dwa ciekawe choć pozornie całkiem różne filmy irańskie. Autor ukazuje, że jedną z ważnych i kluczowych kwestii dla ich zrozumienia jest sprawa czasu. Upraszczając i trywializując można mniemać, że to zamieszkanie w czasie (a nie panowanie nad nim) pozwala człowiekowi osiągnąć pełnie człowieczeństwa. Choć w filmach ową dychotomię czasu można próbować przełożyć na opozycję: tradycyjny – nowoczesny sposób życia, to jednak można również twierdzić, że zamieszkanie w czasie nie musi być obce także człowiekowi współczesnemu.
Słowa kluczowe:
kino irańskie, Majid Majidi, Abbas KiarostamiBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Sławomir Sikorakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej (UW), autor książki Fotografia. Między dokumentem a symbolem (2004). Publikował m. in. w „Kontekstach”, „Kwartalniku Filmowym”, „Czasie Kultury”, „Roczniku Historii Sztuki”, „Dialogu”, „Latarniku”.
Statystyki
Abstract views: 4PDF downloads: 4
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Sławomir Sikora

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Sławomir Sikora, Fotografia w Indiach , Kwartalnik Filmowy: Nr 51 (2005): Film w Azji
- Sławomir Sikora, Film antropologiczny – antropologia filmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Sławomir Sikora, Antropologia mediów , Kwartalnik Filmowy: Nr 43 (2003): Kino polskie wczoraj i dziś
- Sławomir Sikora, Piotr Szacki , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Sławomir Sikora, Oczy szeroko otwarte , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Sławomir Sikora, Obrazowanie kultury. Jaya Ruby’ego wizja antropologii wizualnej , Kwartalnik Filmowy: Nr 34 (2001): Kino przełomu wieków
- Sławomir Sikora, Torebka i krawat albo pamięć wcielona („Spragnieni miłości”) , Kwartalnik Filmowy: Nr 34 (2001): Kino przełomu wieków
- Sławomir Sikora, Camera lucida. Fotografia i pamięć , Kwartalnik Filmowy: Nr 29-30 (2000): Etyka i estetyka