Zjazd Filmowy w Wiśle w pełnym świetle nauk pomocniczych

Monika Talarczyk

m.talarczyk@filmschool.lodz.pl
Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-2742-0657

Abstrakt

Artykuł jest recenzją książki Zjazd Filmowy w Wiśle 1949. Źródła, komentarze, opracowania (2024) pod redakcją Barbary Gizy i Adama Wyżyńskiego. Publikacja stanowi kompleksowe opracowanie zjazdowych archiwaliów, a zarazem inicjuje projekt Biblioteki Naukowej FINA zakładający publikację krytycznych edycji źródeł o istotnym znaczeniu dla historii filmu polskiego. Staranną edycję dokumentów źródłowych, głównie zapisu słowa mówionego, wzbogacono o niepublikowane fotografie ze Zjazdu, druki ulotne, analizy porównawcze wariantów wypowiedzi uczestników oraz komentarze historyków i filmoznawców. Redaktorzy ukazali to brzemienne w skutki wydarzenie w możliwie najpełniejszym świetle.


Słowa kluczowe:

archiwum filmowe, socrealizm, Zjazd w Wiśle, polskie filmoznawstwo

Giza, B. (2022). Literatura, film i socrealizm w świetle dokumentacji Zjazdu Literatów w Szczecinie i Zjazdu Filmowego w Wiśle. W: B. Giza, B. Gierszewska, M. Bator (red.), Konteksty źródłowe w badaniach filmoznawczych (ss. 117-135). Warszawa: FINA.
  Google Scholar

Jakubowska, W. (2002). Film polski w walce o socjalizm. W: A. Gwóźdź (red.), Europejskie Manifesty Kina. Od Matuszewskiego do Dogmy. Antologia (ss. 230-234). Warszawa: Wiedza Powszechna.
  Google Scholar

Madej, A. (1994). Wielka gra. Ze Stanisławem Albrechtem rozmawia Alina Madej. Kwartalnik Filmowy, (6), ss. 204-209.
  Google Scholar

Madej, A. (1997). Nieuchwytny szyfr zdarzeń. Wywiad z Hubertem Drapellą. Kwartalnik Filmowy, (18), ss. 215-226.
  Google Scholar

Madej, A. (1997). Zjazd Filmowy w Wiśle, czyli dla każdego coś przykrego. Kwartalnik Filmowy, (18), ss. 207-2014.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-04-03

Cited By / Share

Talarczyk, M. (2025) „Zjazd Filmowy w Wiśle w pełnym świetle nauk pomocniczych”, Kwartalnik Filmowy, (129), s. 324–330. doi: 10.36744/kf.3864.

Autorzy

Monika Talarczyk 
m.talarczyk@filmschool.lodz.pl
Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi Polska
https://orcid.org/0000-0003-2742-0657

Doktor habilitowana, profesorka Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi, filmoznawczyni i historyczka polskiego filmu. Zajmuje się badaniem mniejszego kina (minor cinema), czyli kina kobiet i kina transnarodowego. Jest m.in. autorką książek: Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii (2013), Wanda Jakubowska. Revisited (2015; wyd. w j. angielskim: 2022) i współredaktorką Hope Is of Different Color: From the Global South to the Lodz Film School (2021). We współpracy z Anną Leśniewską-Zagrodzką napisała monografię Stanisława Wohla (planowana publikacja: 2025). Pracuje nad monografią Heleny Lemańskiej, redaktorki Polskiej Kroniki Filmowej.



Statystyki

Abstract views: 74
PDF downloads: 55


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Monika Talarczyk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.