Mistrz na scenie. Refleksje po lekturze „Aktora doskonałego. Traktatów Zeamiego o sztuce nō”
Abstrakt
Pierzchała komentuje warszawski występ Ko Murobushiego, japońskiego tancerza-aktora butoh, ekspresyjnego tańca awangardowego o silnych związkach z szamanizmem i teatrem nō. Murobushi, czerpiąc z buddyjskich rozważań na temat bytu, mówi, że każdego dnia umieramy i powracamy do życia. Zeami, XV-wieczny aktor i teoretyk japońskiego teatru nō, twierdził, że nieustannie znajdujemy się na początku drogi. Sztuka, w tym sztuka aktorska w tradycji orientalnej, jest rodzajem niekończącej się drogi, nieustannej pracy wewnętrznej. Liczy się dyscyplina, spontaniczność, precyzja i przypadek. Pisma Zeamiego ukazują zupełnie inne rozumienie funkcji aktora niż to, do którego przywykliśmy w zachodnim teatrze i kinie. Paradoksalnie od japońskiego aktora wymaga się zarówno pozbycia się własnego „ja”, uważnego wsłuchania się w siebie, jak i wrażliwości na wewnętrzną prawdę. Tworzenie znaczeń nie jest najważniejsze. Mistrz ani nie potrzebuje znaczeń, ani ich nie pragnie, mistrz porusza się w potencjalnej przestrzeni tego, co możliwe.
Słowa kluczowe:
Ko Murobushi, butoh, nō, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Aneta Pierzchałakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Absolwentka polonistyki UW, interesuje się filmem azjatyckim. Przygotowuje pracę doktorską na temat kina japońskiego. Publikuje w „Filmie”, „Gazecie Wyborczej”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2002 Aneta Pierzchała

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Aneta Pierzchała, Japońskie duchy , Kwartalnik Filmowy: Nr 51 (2005): Film w Azji
- Aneta Pierzchała, Czy mistrz walki może być artystą? Refleksje o „Ame Agaru” Takashi Koizumi , Kwartalnik Filmowy: Nr 33 (2001): Filmowy portret artysty