Panowanie („Sonic c’est moi”)
Abstrakt
Komputerowe gry wideo (Sonic, Super Mario 64 i Taurok) stały się jednym z głównych zjawisk kulturowych naszych czasów. Weinbren zastanawia się nad obsesyjnym przymusem grania, immanentnie związanym z tym zjawiskiem. Choć nie jesteśmy w stanie pokonać komputerowego przeciwnika, pragniemy przejąć kontrolę nad aparaturą, a pragnienie to staje się obsesją. Podobnie korzystanie z edytorów tekstu zamienia proces pisania w edycję, w której zanika pojęcie „ostatecznej wersji tekstu”. Autor bada wpływ gier wideo na gracza, biorąc pod uwagę szczególną formę identyfikacji gracza z postacią, tak zwanym „awatarem”, który różni się od tego łączącego widza lub czytelnika z postaciami filmowymi bądź książkowymi. Gracz identyfikuje się z animowaną przez siebie wirtualną postacią, ale jego głównym zadaniem jest techniczne opanowanie aparatury.
- Tekst jest tłumaczeniem rozdziału Grahame’a Weinbrena Mastery (“Sonic c’est moi”) z antologii Transluminations: New Screen Media, red. Martin Reiser, Andrea Zapp, British Film Institute, London 2001. © 2001 by BFI Publishers.
Słowa kluczowe:
gry wideo, awatar, przymus grania, identyfikacjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Grahame Weinbrenkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Harvarda Stany Zjednoczone
Jeden z pierwszych artystów, który włączył w ruchomy obraz element interaktywności. Jego filmowe instalacje interaktywne były prezentowane od 1984 r. Jego ostatnie prace to TUNNEL (2000), instalacja architektoniczna na wielką skalę wykonana we współpracy z Jamesem Cathcartem w nieczynnej kopalni węgla w zagłębiu Ruhry, oraz pełnometrażowy film dokumentalny George (we współpracy z Henrym Corrą). Jest wydawcą „Millenium Film Journal”, a jego teksty na temat kina, nowych technologii i sztuki mediów były publikowane w wielu językach. Wykładał w School of Visual Arts w Nowym Jorku na wydziale Fotografii i Sztuki Komputerowej. Obecnie pracuje na Uniwersytecie Harvarda.
Statystyki
Abstract views: 4PDF downloads: 1
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Grahame WeinbrenAutor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.