Krytyk filmowy w Telewizji Polskiej
Adam Wyżyński
adam.wyzynski@fina.gov.plFilmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (Polska)
https://orcid.org/0009-0002-5209-5374
Abstrakt
Janusz Gazda – krytyk filmowy, redaktor pism filmowych; był także w latach 1973-1979 redaktorem w Telewizji Polskiej odpowiedzialnym za produkcję filmową. Wywiad przeprowadzony w roku 2006 koncentruje się na zagadnieniach związanych z kulisami powstawiania najważniejszych wówczas filmów i seriali telewizyjnych. Janusz Gazda opowiada o próbach przekraczania w realizowanych projektach ówczesnych granic dyskursu społecznego, prowadzących do częstych zderzeń z cenzurą. Wywiadowi towarzyszy informacja o jego bogatej działalności redakcyjnej, w tym także jako redaktora naczelnego „Kwartalnika Filmowego”. (Materiał nierecenzowany).
Słowa kluczowe:
Janusz Gazda, Telewizja Polska, cenzura, film telewizyjny, polityka kulturalnaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Adam Wyżyńskiadam.wyzynski@fina.gov.pl
Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny Polska
https://orcid.org/0009-0002-5209-5374
Filmoznawca, archiwista, historyk kina polskiego; kierownik Biblioteki Naukowej FINA. W latach 90. autor programów dotyczących tematyki filmowej w TVP. Współredaktor książek: Potop Redivivus i Od „Sodomy i Gomory” do „Pépé le Moko”. Film zachodnioeuropejski w polskiej prasie 1918-1939. Autor ponad 30 tekstów naukowych. Współreżyser filmów dokumentalnych: Piszczyk to ja, Piszczyk to Ty; Jerzy Stefan Stawiński o sobie; Konwicki w Dolinie Issy; Irena Laskowska. Wyjdę, kiedy zechcę; Roman Kłosowski. Komik z łezką oraz reżyser: Filmoteka – pamięć kina; Hen i wojna; Andrzej Mularczyk – czyim ja żyłem życiem. Współredaktor serii „Zjazdy i narady filmowe w PRL”, której tom pierwszy nosi tytuł Zjazd Filmowy w Wiśle 1949. Źródła – komentarze – opracowania.
Statystyki
Abstract views: 138PDF downloads: 62
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Adam Wyżyński

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.