Nowe obrazy z życia. Rzeczywistość wirtualna, sztuka genetyczna i transgeniczna
Abstrakt
Oczywisty fakt wzajemnych powiązań między nauką i sztuką znany jest od czasów starożytnych, jednak dopiero współczesne technologie cyfrowe wyznaczyły wspólne pole pracy naukowców i artystów; technologie nie tyle są inspiracją, co wynikają z konieczności bardzo bliskiej współpracy. Tworzenie nowych wirtualnych rzeczywistości i nowych wydarzeń w cyberprzestrzeni czy transgenicznych „dzieł sztuki” będzie wiązało się nie tyle z nową teorią estetyki, co z nowymi zasadami etycznymi.
Słowa kluczowe:
rzeczywistość wirtualna, sztuka genetyczna, sztuka transgenicznaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Olivier Graukwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Humboldta Niemcy
Studiował historię sztuki, ekonomię, archeologię i literaturę włoską w Hamburgu, Londynie i Sienie. Prowadził badania w Japonii i USA. Jest pracownikiem naukowym na wydziale historii sztuki na Uniwersytecie Humboldta w Berlinie. Kieruje programem Historii Sztuki i Teorii Sztuki Wirtualnej niemieckiej Fundacji Nauki. Jest twórcą pierwszej międzynarodowej bazy danych dla sztuki wirtualnej. Zajmuje się historią iluzjonizmu w sztuce i mediach, historią idei, kulturą teleobecności i telekomunikacji, sztuką genetyczną i sztuczną inteligencją. Współpracuje przy projekcie „Images of Knowledge” na Akademii Sztuk Pięknych w Linzu.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Olivier Grau

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.