Płynność dzieła. Ku nowej formie dzieła sztuki

Söke Dinkla

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet w Hamburgu (Niemcy)

Abstrakt

Dinkla postrzega pojawienie się cyfrowych technologii obrazowania jako zmianę porównywalną z wynalezieniem fotografii. Do nazwania tego zjawiska używa terminu das flottierende Werk (praca płynna). Jego główną cechą jest to, że podlega ciągłemu procesowi transformacji. Dinkla twierdzi, że taka koncepcja była zapowiadana już w latach 70. w „sztuce środowiskowej” i „sztuce performance” oraz w awangardowym teatrze tańca. To właśnie wtedy zatarły się granice między artystą a odbiorcą i zniknęło to, co zwykliśmy nazywać przedmiotem sztuki. Pojawienie się nowych mediów pomogło rozszerzyć te możliwości. Fluid work nie odtwarza rzeczywistości, ale tworzy estetyczną przestrzeń tekstów i znaków, w której odbiorca porusza się według własnego uznania i wyobraźni. Cechą fluid work jest ciągła zmienność hierarchii i znaczeń.



Słowa kluczowe:

das flottierende Werk, sztuka środowiskowa, sztuka performance

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-12-31

Cited By / Share

Dinkla, S. (2001) „Płynność dzieła. Ku nowej formie dzieła sztuki”, Kwartalnik Filmowy, (35-36), s. 120–132. doi: 10.36744/kf.4123.

Autorzy

Söke Dinkla 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet w Hamburgu Niemcy

Ukończyła uni­wersytet w Hamburgu. Pisała pracę z dziedziny historii i estetyki inter­aktywnej sztuki i kultury. Historyk sztuki i kurator wystaw plastycz­nych, medialnych, performance’ów w Monachium, Hamburgu, Essen, Duisburgu (przygotowała tam wy­stawę „InterAct!” - 1997 i „Pod skórą” - 2001 w Wilhelm Lehm­bruck Museum). Od 2000 r. jest dyrektorem artystycznym serii war­sztatów „Taniec i nowe media” w Choreographie Center North-Rhi­ne Westphalia w Essen. Prowadzi wykłady z dziedziny nowych me­diów i kultury. Wydała książkę Pio­niere Interaktiver Kunst von 1970 bis heute (1997).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Söke Dinkla

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.