Interfejs – człowiek versus maszyna

Jarosław Lubiak

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Wyższa Szkoła Nauk Społecz­nych (Polska)

Abstrakt

Lubiak wychodzi z założenia, że zdefiniowanie zakresu pojęcia „interfejs” jest kluczowe dla współczesnej kultury, ponieważ wyznacza relacje między człowiekiem a maszyną. Tekst Lubiak jest krytyczną analizą zagadnień podejmowanych przez takich badaczy jak La Mettrie, Descombes, Wilden i Žižek, a przede wszystkim Michael Heim. Lubiak twierdzi, że przeciwstawianie tych relacji jest mylące. Tymczasem opozycję należy zastąpić różnicą. Wynalezienie i rozwój komputera, który jest doskonałym wyrazem zachodniego logocentryzmu, w rezultacie dekonstruuje (w sensie Derridiańskim) założenia tego logocentryzmu. Pojęcie pisma (zapisu) zostaje radykalnie rozszerzone. W tym sensie interfejs łączy to, co mechanistyczne w człowieku, z tym, co antropomorficzne w maszynie.



Słowa kluczowe:

interfejs, logocentryzm, Michael Heim

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-12-31

Cited By / Share

Lubiak, J. (2001) „Interfejs – człowiek versus maszyna”, Kwartalnik Filmowy, (35-36), s. 188–212. doi: 10.36744/kf.4128.

Autorzy

Jarosław Lubiak 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Wyższa Szkoła Nauk Społecz­nych Polska

Doktorant w Wyższej Szkole Nauk Społecz­nych. Zajmuje się architekturą dekonstrukcji.



Statystyki

Abstract views: 1
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Jarosław Lubiak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.