Awangarda jako software

Lev Manovich

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Kalifornijski w San Diego (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Manovich porównuje rewolucję technologiczną końca XX w. („nowe media”) z rewolucją artystyczną początku XX w. Argumentuje, że odkrycia i techniki starej awangardy (wizualny atomizm, montaż filmowy i nowa typografia) zostały wykorzystane i znaturalizowane w formie oprogramowania. Jego zdaniem formy wykorzystywane przez dzisiejsze media pozostają niezmienione, ale zmienia się sposób ich wykorzystania.



Słowa kluczowe:

nowe media, awangarda, oprogramowanie

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-12-31

Cited By / Share

Manovich, L. (2001) „Awangarda jako software”, Kwartalnik Filmowy, (35-36), s. 323–336. doi: 10.36744/kf.4137.

Autorzy

Lev Manovich 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Kalifornijski w San Diego Stany Zjednoczone

Teoretyk no­wych mediów. Ur. w Moskwie, gdzie studiował sztuki piękne, ar­chitekturę i informatykę. Otrzymał dyplom w dziedzinie psychologii eksperymentalnej UNY i studiów wizualnych i kulturowych Univer­sity of Rochester. Wykłada teorię mediów i estetykę. Obecnie pracuje na uniwersytecie kalifornijskim w San Diego. Autor książki The Language of New Media (MIT Press 2001).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Lev Manovich

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.