Japońskość i uniwersalizm. Współcześni japońscy artyści sztuki mediów i dziedzictwo kulturowe Japonii

Machiko Kusahara

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet w Kobe (Japonia)

Abstrakt

Dzisiejsi artyści interaktywni to prawdziwi kosmopolici. Podróżują i wystawiają swoje prace na całym świecie. Dotyczy to również artystów japońskich, którzy odnoszą sukcesy w dziedzinie sztuki. Kushara zastanawia się, czy japońska sztuka ma jakieś szczególne cechy. Przedmiotem jego analizy jest twórczość Masakiego Fujihaty, Seiko Mikami, Toshio Iwai, Kazuhiko Hachiyi i innych. Wykorzystanie przez nich technologii cyfrowych odzwierciedla trendy w sztuce orientalnej. Sztuka, rozrywka i życie codzienne integrują się zarówno w sferze koncepcji, jak i gotowego projektu. W sztuce nie ma wyraźnego podziału między ciałem i umysłem, człowiekiem i zwierzętami, tym, co rzeczywiste, i tym, co wyobrażone. Japońscy artyści czerpią inspirację z różnych tradycji sztuki światowej, ale inspiracje te są zawsze filtrowane przez ich rodzimą kulturę.



Słowa kluczowe:

Japonia, sztuka japońska, sztuka mediów

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-12-31

Cited By / Share

Kusahara, M. (2001) „Japońskość i uniwersalizm. Współcześni japońscy artyści sztuki mediów i dziedzictwo kulturowe Japonii”, Kwartalnik Filmowy, (35-36), s. 337–341. doi: 10.36744/kf.4138.

Autorzy

Machiko Kusahara 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet w Kobe Japonia

Profe­sor w dziedzinie badań nad media­mi w Graduate School of Science and Technology na Uniwersytecie w Kobe (Japonia). Od 1984 r. zaj­muje się sztuką cyfrową. Latem 2001 r. przygotowała FUSHIGI Jungle w Kobe, ogromną wystawę 16 dzieł interaktywnych, w której uczestniczyli artyści, laboratoria badawcze i przemysł. Jest współ­organizatorką programu Inter­communication w sieci NTT/ICC. Wydała Computer Graphics Antho­logy (1989) i Computer Graphics Access ( 1992), które składają się na historię grafiki komputerowej (jest to 17 płyt laserowych i dwie książ­ki). Jej badania leżą na przecięciu sztuki, kultury i techniki i dotyczą takich zjawisk, jak życie i ciało w cyberprzestrzeni w relacji do kultury japońskiej.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Machiko Kusahara

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.