„Tworzenie świata” należy rozpocząć od światła. Szkic do portretu Vittorio Storaro na podstawie „Tanga” Carlosa Saury
Abstrakt
Esej poświęcony twórczości światowej sławy operatora Vittorio Storaro. Chmielecki analizuje wizualny aspekt Tanga Carlosa Saury. Autor argumentuje, że Storaro reprezentuje postawę, zgodnie z którą rzeczywistość profilmowa okazuje się zbyt uboga, by mogła wyznaczać uniwersalność obrazów filmowych, a tym samym być uznawana za dzieło sztuki. Świat postrzegany musi zostać uzupełniony o autorską inwencję, która dąży do celu formalnego i wprowadza w system relacji rzeczywistość pozbawioną znaczeń. Transformacja świata dokonywana jest do tego stopnia, że wszystkie jego elementy uzyskują określony kształt wizualny.
Słowa kluczowe:
Carlos Saura, Vittorio Storaro, operatorBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Konrad Chmieleckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Doktorant w Zakładzie Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Konrad Chmielecki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Konrad Chmielecki, Obrazy światłem malowane w filmach Dereka Jarmana , Kwartalnik Filmowy: Nr 65 (2009): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. II)
- Konrad Chmielecki, Estetyka „mise-en-scène” kontra estetyka „mise-en-page” albo o dwóch estetykach obrazu elektronicznego , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość
- Konrad Chmielecki, „Painting by Windows” albo estetyka „mise-en-page” w twórczości filmowej Petera Greenawaya , Kwartalnik Filmowy: Nr 53 (2006): Kino brytyjskie (cz. II)