„Tworzenie świata” należy rozpocząć od światła. Szkic do portretu Vittorio Storaro na podstawie „Tanga” Carlosa Saury

Konrad Chmielecki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

Esej poświęcony twórczości światowej sławy operatora Vittorio Storaro. Chmielecki analizuje wizualny aspekt Tanga Carlosa Saury. Autor argumentuje, że Storaro reprezentuje postawę, zgodnie z którą rzeczywistość profilmowa okazuje się zbyt uboga, by mogła wyznaczać uniwersalność obrazów filmowych, a tym samym być uznawana za dzieło sztuki. Świat postrzegany musi zostać uzupełniony o autorską inwencję, która dąży do celu formalnego i wprowadza w system relacji rzeczywistość pozbawioną znaczeń. Transformacja świata dokonywana jest do tego stopnia, że wszystkie jego elementy uzyskują określony kształt wizualny.



Słowa kluczowe:

Carlos Saura, Vittorio Storaro, operator

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-03-31

Cited By / Share

Chmielecki, K. (2001) „„Tworzenie świata” należy rozpocząć od światła. Szkic do portretu Vittorio Storaro na podstawie «Tanga» Carlosa Saury”, Kwartalnik Filmowy, (33), s. 123–142. doi: 10.36744/kf.4182.

Autorzy

Konrad Chmielecki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska

Doktorant w Zakła­dzie Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwer­sytetu Łódzkiego.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Konrad Chmielecki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.