Ekrany, stroje, miasta – tożsamość…

Andrzej Gwóźdź

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski (Polska)

Abstrakt

Analizując film Wima Wendersa o japońskim projektancie mody Yohjim Yamamoto, Gwóźdź zastanawia się nad tożsamością artysty w dobie mediów elektronicznych. Bohaterem filmu jest artysta, któremu udało się połączyć poczucie własnej tożsamości ze sztuką, którą tworzy, czyli projektowaniem mody. Film przedstawia Paryż i Tokio, miasta, które składają się na tę tożsamość. Ale film jest również refleksją nad tym, jak pamięć naszej kultury jest przechowywana przez trzy pokolenia obrazów fotograficznych, filmowych i wideo.



Słowa kluczowe:

Wim Wenders, Yohji Yamamoto, Paryż, Tokio

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-03-31

Cited By / Share

Gwóźdź, A. (2001) „Ekrany, stroje, miasta – tożsamość…”, Kwartalnik Filmowy, (33), s. 180–186. doi: 10.36744/kf.4186.

Autorzy

Andrzej Gwóźdź 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska

Profesor Uniwersytetu Śląskiego, pracuje w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach na Wydziale Filologii Pol­skiej. Autor książek: Kultura - komunikacja - film (1992), Obrazy i rzeczy - Film między me­diami (1997).



Statystyki

Abstract views: 3
PDF downloads: 2


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Andrzej Gwóźdź

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.