Autoanimaportret

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Esej o autoportrecie w filmach. Giżycki przekonuje, że z prawdziwym, niekwestionowanym autoportretem w tradycyjnym znaczeniu tego słowa możemy mieć do czynienia jedynie w kreskówkach. Pomagają one wykreować sytuację, w której reżyser sam siebie maluje, rysuje lub rzeźbi, a w końcu animuje. Najciekawsze animowane autoportrety zostały stworzone przez kobiety. Przez animację reżyserki wkraczają w świat swoich pragnień i fantazji. Według Giżyckiego animacja nadaje klasycznemu autoportretowi wykonanemu przez malarza dodatkowy wymiar (czasowy).



Słowa kluczowe:

animacja, autoportret, czas

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-03-31

Cited By / Share

Giżycki, M. (2001) „Autoanimaportret”, Kwartalnik Filmowy, (33), s. 267–269. doi: 10.36744/kf.4191.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Krytyk i historyk sztuki, autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk współczesnej kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w Stanach Zjed­noczonych. Autor książek m. in. Postmodernizm - kultura wyczerpania (1988), Film w kręgu polskiej awangardy artystycznej dwudziestolecia między­wojennego (1996), Nie tylko Disney (2000).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.