Kamera jako retorta („Scrutinium chymicum”)

Wojciech Michera

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Tekst jest antropologiczną interpretacją opowiadania Człowiek na czworakach Arthura Conan Doyle’a, filmu Kena Russella Odmienne stany świadomości oraz filmu Bretta Leonarda Kosiarz umysłów jako wariantów kabalistycznego mitu o Golemie, reinterpretowanych w kontekście teorii Darwina. W artykule omawiana jest trwałość podstawowych obrazów, rekwizytów i tematów związanych z ideą stworzenia i transformacji człowieka siłą sztuki. Michera czerpie zwłaszcza z kultury starożytnej Grecji (mity o Pandorze i Pigmalionie). W ten sposób kwestia sztucznych ludzi pojawia się jako mocna idea „sztuki doskonałej”. Michera argumentuje, że jest to ściśle związane z filozoficznym sporem o sens terminu mimesis. Fotografia i film przedstawiane są jako kategorie wyobraźni zakorzenione w tradycji kultury europejskiej oraz istotnych dla niej dylematów filozoficznych, religijnych i artystycznych.



Słowa kluczowe:

Arthur Conan Doyle, Ken Russell, Brett Leonard

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2000-12-31

Cited By / Share

Michera, W. (2000) „Kamera jako retorta («Scrutinium chymicum»)”, Kwartalnik Filmowy, (31-32), s. 5–32. doi: 10.36744/kf.4199.

Autorzy

Wojciech Michera 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Kulturoznawca; zajmuje się teorią obrazu, filmu, narracji oraz antropologią. Redaktor „Kwartalnika Filmowego”.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Wojciech Michera

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.