Golem i jego epoka
Zbigniew Mikołejko
kwartalnik.filmowy@ispan.plInstytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk (Polska)
Abstrakt
Mikołejko analizuje historię kina w perspektywie jego „golemizacji”. Twierdzi, że epoka golema trwa od czasów niemieckiego ekspresjonizmu do dziś. Motyw ten pojawił się w Studencie z Pragi Stellana Rye’a, Golemie Paula Wegenera, Gabinecie doktora Caligari Roberta Wiene i Gabinecie figur woskowych Paula Leniego. Jednak golem zawsze był obecny w kabale, żydowskiej tradycji mistycznej i folklorze wschodnio- i środkowoeuropejskich gett i sztetli. Interpretacja sensu dawania życia golemowi poprzez kabalistyczną i mistyczną tradycję jest rdzeniem tego tekstu. Golem – podobnie jak kwestia diabłów i aniołów, zła i grzechu (zwłaszcza grzechu pierworodnego), czarnej i białej magii, transmigracji i dybuków – stał się bohaterem opowieści gettowych w Europie Środkowej, zwłaszcza w czasach prześladowań. Jak mówi Chaim Bloch: W tych ponurych czasach duchowego ucisku, kiedy cały „zgolemizowany” (vergolemt) świat na naszych oczach ulega szaleństwu, na Wschodzie i Zachodzie, na Północy i Południu, szerzy się straszna golemowska atmosfera, niszcząca wszystko, a nie zjawia się żaden mądry rabbi Löw, który by Golema poskromił.
Słowa kluczowe:
golem, kabała, mistycyzmBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Zbigniew Mikołejkokwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk Polska
Filozof i historyk religii. Kieruje Zakładem Filozofii Religii w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN. Wykłada w Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej i Zarządzania oraz w Instytucie Kultury Polskiej UW. Jest autorem wielu książek, m.in. Katolicka filozofia kultury w Polsce w epoce modernizmu (1987), Kim jestem dla ciebie... (1987, antologia), Elementy filozofii (1998-2000), Mity tradycjonalizmu integralnego (1998), Emaus oraz inne spojrzenia do wnętrza Pisma (1998), Żywoty świętych poprawione (2000).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 Zbigniew Mikołejko

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.