Człowiek, cyborg, androgyne, Orlando

Magdalena Radkowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Radkowska przekonuje, że Orlando Virginii Woolf to historia androgyna, czyli istoty wymykającej się podziałowi na płcie i łączącej w sobie cechy męskie oraz żeńskie. Zdaniem Radkowskiej teza, że płeć jest zewnętrznym konstruktem uwarunkowanym społecznie i kulturowo, jest dobrze pokazana w filmie inspirowanym książką. Zakładając strój, zakładamy tożsamość społeczną. Orlando nie zmienia się w wyniku biologicznego odwrócenia płci, ale dopiero wtedy, gdy zaczyna przyjmować kobiece pozy, gesty i wzorce zachowań lub gdy zakłada sukienkę i maskę wskazującą na rolę, którą odgrywa rolę kobiety. Dla Orlando płeć jest ważna o tyle, o ile narzuca pewne społecznie akceptowane wzorce zachowań – stwierdza Radkowska. Orlando nie ma potrzeby konstruowania własnej tożsamości w zgodzie z tą kategorią.



Słowa kluczowe:

Virginia Woolf, androgyn, płeć

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2000-12-31

Cited By / Share

Radkowska, M. (2000) „Człowiek, cyborg, androgyne, Orlando”, Kwartalnik Filmowy, (31-32), s. 153–163. doi: 10.36744/kf.4208.

Autorzy

Magdalena Radkowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk Polska

Absolwentka etnologii i antropologii kulturowej na Uniwersytecie War­szawskim, doktorantka I roku w Szkole Nauk Społecznych przy IFiS PAN.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2000 Małgorzata Radkiewicz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.