Mężczyzna idealny
Abstrakt
Radkiewicz zastanawia się nad tym, co skłania naukowców do pracy nad koncepcją sztucznego człowieka. Chodzi o to, że idea (projekt) idealnego człowieka upada, gdy okazuje się, że dąży on do niezależności i ma potrzeby emocjonalne. Tak było w przypadku potwora Frankensteina i tak jest w przypadku androida Ulissesa w filmie Susan Seidelman Mężczyzna idealny. Film zbudowany jest przez Seidelman, reżyserkę o feministycznych poglądach, na grze kulturowych wzorców płciowych zakorzenionych we współczesnej Ameryce. Film opowiada historię relacji między szefową działu reklamy a androidem, którego zatrudniono do promowania i uczenia dobrych manier. Jednak tym, co czyni androida człowiekiem, jest doświadczenie emocjonalne.
Słowa kluczowe:
Susan Seidelman, android, feminizmBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Małgorzata Radkiewiczkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Filmoznawca, pracownik Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ. W 1999 roku obroniła pracę doktorską na temat twórczości Jane Campion i gender we współczesnym kinie i mediach.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 Małgorzata Radkiewicz

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Małgorzata Radkiewicz, Eksperymenty z tożsamością w kinie queer , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Małgorzata Radkiewicz, Rozmowy u schyłku wieku , Kwartalnik Filmowy: Nr 34 (2001): Kino przełomu wieków
- Małgorzata Radkiewicz, Osobisty notatnik artystów. „Pillow Book” Petera Greenawaya , Kwartalnik Filmowy: Nr 33 (2001): Filmowy portret artysty