Ostatni pasaż Waltera Benjamina
Abstrakt
Esej zainspirowany podróżą Giżyckiego z Tuluzy do Barcelony. Giżycki zobaczył rzeźbę poświęconą wybitnemu filozofowi i pisarzowi, który popełnił samobójstwo pod groźbą wydania przez żołnierzy Franco rządowi Vichy. Rzeźba izraelskiego artysty Daniego Karavana, nawiązująca do słynnych Pasaży Benjamina, wzbudziła wiele kontrowersji, podobnie jak np. pomnik Mayi Lin poświęcony ofiarom wojny w Wietnamie czy niezrealizowane projekty Jarnuszkiewiczów i Sarełły poświęcone poległym poznańskim robotnikom oraz pomnik Krzysztofa Bednarskiego poświęcony Felliniemu. Wszystkie „niefiguratywne”, silnie symboliczne pomniki godzą w przyzwyczajenia szerokiej publiczności.
Słowa kluczowe:
Walter Benjamin, Dani Karavan, Krzysztof BednarskiBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Marcin Giżyckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone
Krytyk i historyk sztuki, autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk współczesnej kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w Stanach Zjednoczonych. Autor książek m.in. Postmodernizm - kultura wyczerpnia (1988), Film w kręgu polskiej awangardy artystycznej dwudziestolecia międzywojennego (1996).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 Marcin Giżycki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Giżycki, Kino rozszerzone po trzydziestu latach , Kwartalnik Filmowy: Nr 35-36 (2001): Kino i nowe media
- Marcin Giżycki, Koniec kina czy koniec kultury? , Kwartalnik Filmowy: Nr 35-36 (2001): Kino i nowe media
- Marcin Giżycki, Buster Keaton filmu animowanego. Wspomnienie o Janie Lenicy (1928-2001) , Kwartalnik Filmowy: Nr 35-36 (2001): Kino i nowe media
- Marcin Giżycki, Ostatni czarnoksiężnik zachodniego świata , Kwartalnik Filmowy: Nr 34 (2001): Kino przełomu wieków
- Marcin Giżycki, Autoanimaportret , Kwartalnik Filmowy: Nr 33 (2001): Filmowy portret artysty
- Marcin Giżycki, Trzech artystów światła i przestrzeni , Kwartalnik Filmowy: Nr 29-30 (2000): Etyka i estetyka