Estetyka wynaturzeń i obsesja rozkładu – obraz ciała w filmach Luisa Buñuela
Abstrakt
W filmach Buñuela surrealistyczna wizja „żywego piękna” jawi się jako „piękno zdegenerowane”. Buñuel burzy wiarę zarówno w fizyczne, jak i moralne piękno człowieka. Niedoskonałość fizyczna postaci idzie w parze z pozbawieniem ich wrażliwości, natomiast piękno zostaje zdegradowane przez deprawację moralną. Zjawisko zła i pierwotnego zranienia człowieka staje się w filmach Buñuela esencją antropologii. Niedoskonałość fizyczna jest zawsze częścią lub odbiciem chorej rzeczywistości. Ludzkie ciało w filmach Buñuela tworzy antropokosmos, który odzwierciedla przewrotność i proces rozkładu otaczającej rzeczywistości. Buñuelowska waloryzacja brzydoty (będąca nawiązaniem do pewnej tradycji estetycznej wywodzącej się z literatury i malarstwa) jest próbą stworzenia nowych kombinacji estetycznych.
Słowa kluczowe:
Luis Buñuel, ciało, brzydotaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Iwona Kolasińskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Pracownik naukowy na wydziale filmoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 Iwona Kolasińska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Iwona Kolasińska, Filmowe wizje źródeł mitu o Frankensteinie , Kwartalnik Filmowy: Nr 41-42 (2003): Mit i film
- Iwona Kolasińska, Kobieta, mężczyzna, trzecia płeć w kinie Rainera Wernera Fassbindera , Kwartalnik Filmowy: Nr 37-38 (2002): Aktor i postać filmowa