„Sanatorium pod Klepsydrą” Wojciecha Jerzego Hasa w kontekście tradycji judaistycznej
Małgorzata Burzyńska-Keller
kwartalnik.filmowy@ispan.plPaństwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi (Polska)
Abstrakt
Burzyńska-Keller analizuje film Hasa jako integralną kompozycję filmową, dzieło paralelne do tematyki i nastroju prozy Brunona Schulza. Bada wątki i elementy filmu inspirowane chasydyzmem i Talmudem, a także wiedzę Hasa o „żydowskiej mądrości” i zwyczajach. Wychodząc z założenia, że czas jest głównym bohaterem filmu, Burzyńska-Keller podaje konkretne przykłady, by porównać sposoby ukazywania czasu przez Hasa i Schulza.
Słowa kluczowe:
Wojciech Jerzy Has, judaizm, Bruno SchulzBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Małgorzata Burzyńska-Kellerkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi Polska
Absolwentka szkoły muzycznej w klasie wiolonczeli i fortepianu, college’u Mahon Chana - żydowskiej religijnej jesziwy w Nowym Jorku oraz Wydziału Reżyserii PWSFTviT im. Leona Schillera w Łodzi (1998); prowadzi wykłady w PWSFTviT z zakresu wiedzy praktycznej dotyczącej reżyserii filmu fabularnego; asystentka prof. Wojciecha Hasa.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 Małgorzata Burzyńska-Keller

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Małgorzata Burzyńska-Keller, „Traktat o Manekinach” według Bruno Schulza i Wojciecha Hasa , Kwartalnik Filmowy: Nr 31-32 (2000): Sztuczny człowiek