Od Georges’a Lacombe’a do Alice Diop. Filmowe obrazy francuskich przedmieść i ich funkcje społeczne

Ewa Linek

ewa.linek@gmail.com
Uniwersytet Łódzki (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-0253-0270

Abstrakt

Tematem artykułu jest cinéma de banlieue, zjawisko wyodrębnione w kinie francuskim w latach 90. XX w. Analizując cechy wspólne składających się na nie filmów, autorka stara się rozstrzygnąć, czy reprezentują one odrębny gatunek, czy też można je najwyżej włączyć w obręb jednego nurtu. Zwraca również uwagę na ambiwalentny charakter przekazu, jaki niesie ze sobą twórczość filmowa koncentrująca się na francuskich przedmieściach: z jednej strony naświetla ona bowiem występujące tam problemy, z drugiej jednak powtarzalność schematów fabularnych, typów postaci i zagadnień nierzadko przyczyniają się do utrwalania stereotypów na temat określonych grup społecznych. Artykuł zawiera również krótki opis przykładów dzieł filmowych, których twórcy starają się przedstawić przedmieścia w niestandardowym świetle, odmiennym od wizji zawartej w dyskursach popularnych – także politycznych – i w pełnych uproszczeń reprezentacjach medialnych.



Słowa kluczowe:

stereotypizacja, filmowe reprezentacje przedmieść, problemy społeczne, cinéma de banlieue, black-blanc-beur

Chibane, M., Chibane, K. (2003). Le cinéma post-colonial des banlieues renoue avec le cinéma politique. Mouvements, (27-28), ss. 35-38.
  Google Scholar

Hargreaves, A. G. (1996). A Deviant Construction: The French Media and the „Banlieues”. Journal of Ethnic and Migration Studies, 22 (4), ss. 607-618.
  Google Scholar

Higbee, W. (2007). Re-Presenting the Urban Periphery: Maghrebi-French Filmmaking and the „Banlieue” Film. Cinéaste, 33 (1), ss. 38-43.
  Google Scholar

Johnston, C. (2010). French Minority Cinema. New York: Rodopi.
  Google Scholar

Loska, K. (2013). Wielokulturowa przestrzeń miejska w „kinie blokowisk” („cinéma de banlieue”). Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 26 (4), ss. 252-263.
  Google Scholar

Milleliri, C. (2011). Le cinéma de banlieue: un genre instable. Mise au point, (3), ss. 310-328.
  Google Scholar

Ostrzycki, S. (1933). Jaki powinien być film polski. Kino. Tygodnik Ilustrowany, (11), s. 7.
  Google Scholar

Tarr, C. (2005). Reframing Difference: Beur and Banlieue Filmmaking in France. Manchester: Manchester University Press.
  Google Scholar

Wagner, D.-A. (2011). De la banlieue stigmatisée à la cité démystifiée: La répresentation de la banlieue des grandes ensembles dans le cinéma français de 1981 à 2005. Bern: Peter Lang.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-07-02

Cited By / Share

Linek, E. (2025) „Od Georges’a Lacombe’a do Alice Diop. Filmowe obrazy francuskich przedmieść i ich funkcje społeczne”, Kwartalnik Filmowy, (130), s. 105–128. doi: 10.36744/kf.4348.

Autorzy

Ewa Linek 
ewa.linek@gmail.com
Uniwersytet Łódzki Polska
https://orcid.org/0000-0002-0253-0270

Magister filozofii i kulturoznawstwa, doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa. Adiunkt w Katedrze Teorii Polityki i Myśli Politycznej Uniwersytetu Łódzkiego. Głównym przedmiotem jej zainteresowań naukowych są kinematografie bliskowschodnie i maghrebskie, które bada w kontekście kulturowym, społecznym, politycznym i religijnym. Autorka artykułów o kinie Maghrebu i innych aspektach kultury tego obszaru publikowanych m.in. w „The Maghreb Review” i „Bliski Wschód. Społeczeństwa – Polityka – Tradycje”.



Statystyki

Abstract views: 28
PDF downloads: 16


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Ewa Linek

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.