We're Here Together. On Wojciech Staroń's Documentary “Bracia”

Piotr Pławuszewski

kapral.klegg@gmail.com
Adam Mickiewicz University in Poznan (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-1091-7010

Abstract

The article presents, as its centre-point, Wojciech Staroń’s documentary film Bracia (Brothers, 2015). The author’s research aim is to demonstrate that this piece stands among the most significant achievements in contemporary Polish cinema. This position – to be confirmed by a precisely conducted analysis and interpretation (particularly with regard to cinematography and editing) – has been achieved by an original coverage of the history of two brothers, Mieczysław and Alfons Kułakowski, who in their old age, as returnees, travel back to Poland after several decades in Soviet exile. One of Staroń’s essential accomplishments is the visual concept of Brothers; its basic two assumptions (i.e. ascetic camera movements and inspiration by landscape painting) result directly from the observation of the protagonists’ lives and the artistic passion of Alfons Kułakowski, a painter.


Keywords:

Wojciech Staroń, documentary film, landscape, Alfons Kułakowski, Kułakowski brothers

Caillois, R. (2019). Estetyka uogólniona (tłum. J. Lisowski). W: R. Caillois, Odpowiedzialność i styl. Eseje o formach wyobraźni (ss. 274-307). Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Czeczot-Gawrak, Z. (1979). Filmowa prezentacja sztuki. Architektura, malarstwo, rzeźba, grafika, sztuka ludowa, rzemiosło artystyczne. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  Google Scholar

Guszkowski, P. (2016, 7 kwietnia). „Bracia”. Ujmujący, podwójny portret. Wyborcza.pl. https://wyborcza.pl/7,101707,19880115,bracia-ujmujacy-podwojny-portret.html
  Google Scholar

Hučková, J. (2017). Dokąd ucieka polski dokument? Refleksje na początku drugiego stulecia jego historii. Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, 3 (13), ss. 11-27.
  Google Scholar

Hučková, J. (2019). Z archipelagu „utopii”. O filmach Roberta Flaherty’ego i Wojciecha Staronia. Kwartalnik Filmowy, (107), ss. 99-114.
  Google Scholar

Juszczak, W. (2005). Postimpresjoniści. Warszawa: Arkady.
  Google Scholar

Karabasz, K. (2009). Odczytać czas. Łódź: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera.
  Google Scholar

Kułakowski, A. (2009). Stamtąd i stąd. Olsztyn: Pracownia Wydawnicza „ElSet”.
  Google Scholar

Kułakowski, A. (2012). …stamtąd i stąd… Gdańsk: Muzeum Narodowe w Gdańsku.
  Google Scholar

Kułakowski, A. (2013). Okna do Boga. Informator wystawy monograficznej pod red. Tadeusza Skoczka. Warszawa: Fundacja Polonia Semper Fidelis.
  Google Scholar

Kułakowski, A. (2016). Malarstwo. Kraków: Nowohuckie Centrum Kultury.
  Google Scholar

Kwiatkowski, K. (2015, 29 sierpnia). W drodze. Wysokie Obcasy, ss. 38-41.
  Google Scholar

Lewandowska, J. (2016). Film ma konstrukcję podróży. Dwutygodnik.com. https://www.dwutygodnik.com/artykul/6484-film-ma-konstrukcje-podrozy.html
  Google Scholar

Miłosz, C. (1989). Widzenia nad Zatoką San Francisco. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  Google Scholar

Piotrowska, A. (2015, 20 września). Wspólna droga. Tygodnik Powszechny, ss. 60-61.
  Google Scholar

Przybylski, R. (1998). Baśń zimowa. Esej o starości. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
  Google Scholar

Rogoff, I. (1998). Studying Visual Culture. W: N. Mirzoeff (red.), The Visual Culture Reader (wyd. 1, ss. 14-26). London: Routledge.
  Google Scholar

Sobolewski, T. (2016, 8 kwietnia). Człowiek z kamerą i bez obowiązków. Gazeta Wyborcza, ss. 16-17.
  Google Scholar

Staroń, W. (2012-2013). Bracia/Brothers – scenariusz filmu dokumentalnego. Archiwum prywatne Wojciecha Staronia.
  Google Scholar

Staroń, W. (2018). Dokument a fabuła – refleksje, doświadczenia i metody pracy autora zdjęć filmowych. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 23 (32), ss. 121-134. https://doi.org/10.14746/i.2018.32.10
DOI: https://doi.org/10.14746/i.2018.32.10   Google Scholar

Stasiak, M. (2015). Bohater wypełnia wszystko. FilmPro, (3), ss. 102-106.
  Google Scholar

Szyma, T. (2015). Braterskie więzi. Kino, (10), ss. 88-89.
  Google Scholar

Szyma, T. (2015). Najciekawsze dzieje się przed kamerą. Kino, (11), ss. 40-41.
  Google Scholar

Tokarczyk, J. (2013). Partyzancka wojna dokumentalisty. Film & TV Kamera, (2), ss. 34-41.
  Google Scholar

Witz, I. (1970). Krajobraz w malarstwie. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
  Google Scholar

Wróblewski, B. (2016, 9 grudnia). Dokument „Bracia”. Pan Bóg da, jeśli człowiek zachce. Wyborcza.pl. https://wyborcza.pl/7,90535,21073494,dokument-bracia-pan-bog-da-jesli-czlowiek-zechce.html
  Google Scholar

Wróblewski, J. (2016, 6 kwietnia). W każdym jest historia. Polityka, ss. 92-94.
  Google Scholar

Zonn, L. (2008). W montażowni – wczoraj. Łódź: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera.
  Google Scholar


Published
2020-12-31

Cited by

Pławuszewski, P. (2020) “We’re Here Together. On Wojciech Staroń’s Documentary ‘Bracia’”, Kwartalnik Filmowy, (112), pp. 107–126. doi: 10.36744/kf.555.

Authors

Piotr Pławuszewski 
kapral.klegg@gmail.com
Adam Mickiewicz University in Poznan Poland
https://orcid.org/0000-0002-1091-7010

Assistant Professor at the Institute of Film, Media and Audiovisual Arts at Adam Mickiewicz University in Poznań. His academic interests revolve mostly around the documentary film and the history of Polish cinema. He is the author of the monograph Po swojemu. Kino Władysława Ślesickiego [One’s Own Way: Władysław Ślesicki and His Body of Work] (2017), co-editor of Pogranicza dokumentu [Borders of Documentary Film] (2012) and the monographic issue of Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication (2018, vol. XXIV): Kieślowski Revisited (and Re-watched). His articles and essays were published in Kwartalnik Filmowy, Images, Ekrany, Kino, Film & TV Kamera.



Statistics

Abstract views: 507
PDF downloads: 349


License

Copyright (c) 2020 Piotr Pławuszewski

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.