O kinie niemieckim z przyjemnością
Magdalena Saryusz-Wolska
saryusz-wolska@dhi.waw.plUniwersytet Łódzki (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-0383-4652
Abstrakt
Książka Andrzeja Gwoździa Kino na biegunach. Filmy niemieckie i ich historie (1949-1991) (2019) przedstawia szeroką panoramę kina NRD i RFN w omawianym okresie. Autor kreśli bogaty obraz kinematografii niemieckiej tego czasu, wskazując czytelnikom kilkaset filmów. Książka uporządkowana jest chronologicznie i zajmuje się zarówno dziełami kanonicznymi, jak i popularnymi czy rozrywkowymi. Autor nie przedstawia usystematyzowanych problemów badawczych ani nie podąża za konkretną metodologią, lecz raczej dzieli się historiami, które stoją w tle omawianych filmów, a także własnymi impresjami i przyjemnościami płynącymi z obcowania z kinem.
Słowa kluczowe:
Kino niemieckieBibliografia
Gwóźdź, Andrzej. Kino na biegunach. Filmy niemieckie i ich historie (1949-1991) [Rocking Cinema. German Films and Their Histories (1949-1991)] (2019).
Google Scholar
Autorzy
Magdalena Saryusz-Wolskasaryusz-wolska@dhi.waw.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
https://orcid.org/0000-0003-0383-4652
Dr hab.; pracuje w Niemieckim Instytucie Historycznym w Warszawie oraz w Instytucie Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się pamięcią zbiorową, historią wizualną oraz powojenną kinematografią niemiecką. Autorka m.in. książki Ikony normalizacji. Kultury wizualne Niemiec 1945-1949 (2015, 2. wyd. 2017).
Statystyki
Abstract views: 403PDF downloads: 219
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Magdalena Saryusz-Wolska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Podobne artykuły
- Ewa Fiuk, Cztery historie filmowe z miastem w tle. O berlińskim obliczu transformacji w kinie niemieckim , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Piotr Kurpiewski, „Studenta z Pragi” żywot dwudziestodwuletni, czyli o pierwszym w historii kina filmie grozy i jego dwóch remake’ach , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Joanna Chludzińska, Zza zamkniętych drzwi. Spektakl kobiecości Petry von Kant , Kwartalnik Filmowy: Nr 79 (2012): Wnętrza. O filmowej przestrzeni zamkniętej
- Alicja Helman, Obok kanonu, ale w centrum spraw , Kwartalnik Filmowy: Nr 79 (2012): Wnętrza. O filmowej przestrzeni zamkniętej
- Marta Brzezińska-Pająk, Dynamika niemieckiej pamięci , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Anna R. Burzyńska, „’Fragment’ bardziej nadaje się do sfilmowania niż dramat”. „Wozzeck” Georga C. Klarena , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Andrzej Gwóźdź, Polscy aktorzy w filmach Defy w ostatnim ćwierćwieczu istnienia Niemieckiej Republiki Demokratycznej , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Andrzej Dębski, Konteksty „Dziejów grzechu” – najpopularniejszego filmu w Warszawie w 1911 roku , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Olga Wesołowska, Teatr pamięci wystawiony na próbę? „Całkiem zwyczajny Żyd” w świetle teorii Y. Michala Bodemanna , Kwartalnik Filmowy: Nr 125 (2024): Kino jako maszyna pamiętania
- Andrzej Dębski, Okres wczesnego kina na Dolnym Śląsku , Kwartalnik Filmowy: Nr 110 (2020): Poza człowiekiem
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.