Na tropach autora
Abstrakt
Wychodząc od krótkiego opisu kategorii „autora filmowego”, który jest dwojakiej natury (autor jako sprawca dzieła, człowiek z biografią widoczny wewnątrz tekstu bądź autor jako specyficzny układ znaków, „styl”, „struktura”, „metoda opracowania materiału”), Alicja Helman charakteryzuje sposoby obecności tegoż „autora” w filmach Zhanga Yimou. Według niej twórczość Zhanga charakteryzuje się tym, że nie dostrzegamy w niej powtarzalności fundamentalnej struktury. Wręcz przeciwnie - mamy zasadę nieustannej zmiany; w jego filmach spotykamy się z wielopostaciowością figury autora czy autorów, w których kolejno wciela się ten sam człowiek. Oczywiście dla filmów Zhanga można znaleźć pewne „wspólne mianowniki”, ale będą one innego rodzaju niż te, które zazwyczaj pozwalają zastosować w stosunku do reżysera-autora jakąś scalającą formułę. Skłaniając się ku twierdzeniu, że autorem się raczej bywa, niż po prostu jest lub zostaje mianowanym przez jakieś autorytety, Helman konkluduje, że fenomen autorstwa w przypadku Zhanga zasadza się na wkomponowywaniu w materię filmu tzw. chińskich głosów, autorskich śladów (czyli sygnatur, znaków-podpisów, mi.n. funkcjonalne wykorzystanie czerwieni - łany zboża w Czerwonym sorgo czy zwoje tkaniny w Judou), które wytropić jest w stanie wnikliwa analiza tekstualna dzieła, będąca czymś więcej niż tylko analiza osobowości twórczej.
Słowa kluczowe:
teoria autora, Zhang Yimou, kino chińskieBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Alicja Helmankwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Filmoznawca, wykłada w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Prowadzi badania w zakresie teorii filmu, komparatystyki. W dorobku naukowym ma ponad 20 książek autorskich, m.in: O dziele filmowym (1970 i 1981), Filmfaktów i film fikcji (1977), Przedmiot i metody filmoznawstwa (1985), Słownik pojęć filmowych (1991-1998), Historia semiotyki filmu, t. 1-2 (1992-1993), Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury (1998), Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2002), Ten smutek hiszpański. Konteksty twórczości filmowej Carlosa Saury (2005).
Statystyki
Abstract views: 212PDF downloads: 20
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Alicja Helman

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Alicja Helman, „Niebezpieczne związki” − podróż w czasie i przestrzeni , Kwartalnik Filmowy: Nr 80 (2012): Film na styku kultur
- Alicja Helman, Kolczyki Madame de… , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Alicja Helman, Znaczenie muzyki w filmach Carlosa Saury , Kwartalnik Filmowy: Nr 44 (2003): Dźwięk, muzyka, słowo w filmie
- Alicja Helman, Spojrzenie dziecka metaforą kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Alicja Helman, Zrozumieć Medeę. Filmowe portrety bohaterki , Kwartalnik Filmowy: Nr 41-42 (2003): Mit i film
- Alicja Helman, Visconti wśród gwiazd , Kwartalnik Filmowy: Nr 37-38 (2002): Aktor i postać filmowa
- Alicja Helman, Wiejskie kino Zhanga Yimou , Kwartalnik Filmowy: Nr 51 (2005): Film w Azji
- Alicja Helman, Kultura zdeformowanych sensów , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Alicja Helman, Kiedy komedia nie jest komedią. „Komedie” Zhanga Yimou , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens
- Alicja Helman, Polska muzyka filmowa i jej konteksty , Kwartalnik Filmowy: Nr 57-58 (2007): Kino polskie, kino sąsiadów