«W tym strasznym Wrocławiu»: Korespondencja Edmunda Wiercińskiego z Teresą Roszkowską 1950–1952
Anna Chojnacka
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-5174-4155
Marek Piekut
(Polska)
Abstrakt
Malarka i scenografka Teresa Roszkowska i aktor i reżyser Edmund Wierciński znali się ponad dwadzieścia lat. Roszkowska zaprojektowała oprawę sceniczną do siedmiu przedstawień w reżyserii Wiercińskiego, to właśnie z jej udziałem powstały jego najlepsze spektakle. Wierciński i Roszkowska tworzyli zgrany i twórczy duet. Rozumieli się doskonale, byli wobec siebie lojalni. Na scenie tworzyli całościowe kompozycje, a jednocześnie dbali o najdrobniejsze szczegóły. Listy Teresy Roszkowskiej znajdują się w Archiwum Wiercińskich w Zbiorach Specjalnych Instytutu Sztuki PAN, sygn. 1209/8. Listy Edmunda Wiercińskiego pochodzą z Pracowni Historii Szkolnictwa Teatralnego w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, gdzie zostały zdeponowane przez adresatkę.
Słowa kluczowe:
estetyka teatralna, teatr polski, produkcja teatralna, Edmund Wierciński, Teresa RoszkowskaBibliografia
Krasiński, E. (1960). Edmund Wierciński. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Napiontkowa, M. & Raszewska, M. (1994). Bohdan Korzeniewski: Kronika życia i działalności (1905–1992). Pamiętnik Teatralny, 1–2.
Google Scholar
Piekut, M. (red.). (2014). Wiercińscy: Korespondencja 1946–1957. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Google Scholar
Płoski, P. & Smolis, M. (red.). ( 2017). Rozmowy z Erwinem Axerem. Warszawa: Teatr Narodowy.
Google Scholar
Raszewska, M. (2005). Teatr Narodowy 1949–2004. Warszawa: Teatr Narodowy.
Google Scholar
Sokorski, W. (1951). Państwowe Nagrody Artystyczne w roku 1951. Nowa Kultura, 30.
Google Scholar
Stacewicz-Podlipska, J. (2012). Ja byłam wolny ptak…: O życiu i sztuce Teresy Roszkowskiej. Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk.
Google Scholar
Wierciński, E. (1991). Notatki i teksty z lat 1921–55 (A. Chojnacka, red.). Wrocław: Wiedza o Kulturze.
Google Scholar
Autorzy
Anna ChojnackaInstytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0001-5174-4155
Autorzy
Marek PiekutPolska
Statystyki
Abstract views: 441PDF downloads: 201
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Anna Chojnacka, Marek Piekut
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Anna Chojnacka, Więcej niż teatr , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 2 (2019)
- Anna Chojnacka, Nauczanie żywego słowa według Marii Wiercińskiej: Publikacje artystki z lat 1935–1938 , Pamiętnik Teatralny: Tom 73 Nr 2 (2024)
- Anna Chojnacka, Recenzja książki Magdaleny Hasiuk «Okrutnie dziwna strona świata: Wokół teatru więziennego» , Pamiętnik Teatralny: Tom 65 Nr 3 (2016)
- Anna Chojnacka, „Burzliwy i krańcowy protest przeciwko naturalizmowi Reduty”: Debiut reżyserski Edmunda Wiercińskiego , Pamiętnik Teatralny: Tom 66 Nr 4 (2017)
- Marek Piekut, Felicji Kruszewskiej przygoda z teatrem , Pamiętnik Teatralny: Tom 66 Nr 4 (2017)