Między przeszłością a przyszłością, Polską i Japonią: heterotopie „Avalonu”
Abstrakt
Avalon (2001) należy do gatunku opisywanego jako cyber-punk i jawi się jako koprodukcja idealnie zrównoważona. Film wyreżyserował Japończyk Mamoru Oshii, najlepiej znany jako twórca Ghost in the Shell (1995), produkcji uważanej za sztandarowe dokonanie anime – gatunku, który narodził się w Japonii, ale zyskał popularność na całym świecie. Avalon ma w całości polską obsadę, główną role odtwarza Małgorzata Foremniak, a aktorzy mówią po polsku. Film został nakręcony w Polsce (za zdjęcia odpowiedzialny był Grzegorz Kędzierski), a następnie poddany obróbce cyfrowej w studiach japońskich. Mazierska zastanawia się, jak spotkanie tych dwóch kultur zostało w filmie zaprezentowane i jak je oceniła publiczność polska oraz międzynarodowa.
Słowa kluczowe:
cyber-punk, Mamoru Oshii, anime, JaponiaBibliografia
Baudrillard, Jean. 1994. Selected Writings. Stanford: Stanford University Press.
Google Scholar
Baudrillard, Jean. 2005. Symulakry i symulacja. Tłum. S. Królak. Warszawa: Wydawnistwo Sic!
Google Scholar
Bauman, Zygmunt. 2006. Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar
Brown, Steven T. 2010. Tokio Cyberpunk: Posthumanism In Japanese Visual Culture. Houndmills Basingstoke: Palgrave Macmillan.
DOI: https://doi.org/10.1057/9780230110069
Google Scholar
Figielski, Łukasz.2002. Czym jest rzeczywistość? – rozmowa z Mamoru Oshii, reżyserem filmu Avalon, "Stopklatka", 12/04, http://www.stopklatka.pl/wywiady/wywiad.asp?wi=8197, dostęp 16/03/2011.
Google Scholar
Foucault, Michel. 2005. Inne przestrzenie. Heterotropie. Tłum. A. Rejniak-Majewska. „Teksty Drugie”, nr 6.
Google Scholar
Mazierska, Ewa. 2012. International coproductions as productions of heterotopias. W: A. Imre (red.). A Companion to Eastern European Cinema. Oxford: Blackwell.
DOI: https://doi.org/10.1002/9781118294376.ch25
Google Scholar
Näripea, Eva. 2012. Postcolonial Heterotopias in Marek Piestrak’s Estonian Co-Productions: A Paracinematic Reading. W: E. Mazierska and M. Goddard (red.). Beyond Borders: Polish Cinema in a Transnational Context. Rochester: University of Rochester Press.
Google Scholar
Ruh, Brian. 2004. Stray Dog of Anime: The Films of Mamoru Oshii. Houndmills Basingstoke: Macmillan.
DOI: https://doi.org/10.1057/9781403982797
Google Scholar
Sontag, Susan. 2012. Wyobrażenia katastrofy. W: S. Sontag. Przeciw interpretacji i inne eseje. Tłum. M. Pasicka, A. Skucińska, D. Żukowski. Kraków: Wydawnictwo Karakter.
Google Scholar
Stam, Robert. 2000. Film Theory: An Introduction, Oxford: Blackwell.
Google Scholar
Virilio, Paul, S. Lotringer. 1983. Pure War. Semiotext(e). New York.
Google Scholar
Virilio, Paul. 1989. War and Cinema: The Logistic of Perception. London: Verso.
Google Scholar
Virilio, Paul. 1994. The Vision Machine, Bloomington: Indiana University Press.
Google Scholar
Autorzy
Ewa Mazierskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Central Lancashire Wielka Brytania
Profesor na wydziale dziennikarstwa i mediów na University of Central Lancashire w Preston w Wielkiej Brytanii. Opublikowała m.in. Słoneczne kino Pedra Almodóvara (2007) oraz wydane po angielsku From Moscow to Madrid: European Cities, Postmodern Cinema (2003), Dreams and Diaries: The Cinema of Nanni Moretti (2004), Crossing New Europe: The European Road Movie (2006) - wszystkie wespół z Laurą Rascaroli, a także Women in Polish Cinema (2006) z Elżbietą Ostrowską, Polish Postcommunist Cinema: From Pavement Level (2007), Roman Polanski: The Cinema of a Cultural Traveller (2007) oraz Masculinities in Polish, Czech and Slovak Cinema (2008). Jest też współredaktorką pracy Relocating Britishness (2004).
Statystyki
Abstract views: 45PDF downloads: 15
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Ewa Mazierska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Ewa Mazierska, Niedyskretny urok seriali w epoce streamingu , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Ewa Mazierska, (Bez)sens życia we wczesnych filmach Wojciecha Jerzego Hasa , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy
- Ewa Mazierska, Rewizje historii Polski a „miękka awangarda” filmowa lat sześćdziesiątych , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film
- Ewa Mazierska, Ożywianie obrazów: „Edvard Munch” (1974) Petera Watkinsa i „Pasja” (1982) Jean-Luca Godarda , Kwartalnik Filmowy: Nr 65 (2009): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. II)
- Ewa Mazierska, Kino bezpośrednie w soczewce Mirosława Przylipiaka , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku