Obrazy twórcze, obrazy (nie)pamięci... O fascynacji obrazem filmowym

Łucja Demby

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Artykuł jest próbą zdefiniowania reguł rządzących naszą pamięcią o filmach. Wychodząc od opisanej przez Rolanda Barthes’a w Trzecim sensie fascynacji pojedynczym obrazem filmowym, Demby stawia pytanie o to, czy możliwa jest pamięć o filmie unieruchomiona w jednym obrazie, niejako kondensującym cały jego sens. Skoro film to obrazy defilujące, obrazy w ruchu, więc nasza pamięć o nim byłaby raczej - paradoksalnie - niepamięcią. Film w całości i w swym właściwym, ruchomym kształcie - dowodzi Demby - został więc w pewien sposób zapomniany. Autorka twierdzi, że nasza pamięć o filmie to jednak żywe i pulsujące obrazy mentalne, które zawierają nie tylko to, co wizualne, ale również elementy ruchu, muzyki, rytmu. Dlatego też nie zafałszowują tego, co w procesie recepcji najważniejsze - przeżycia uczuciowego. Tę wpisana w pojedynczy obraz „witalność” wiąże Demby z niewyrażalnym w słowach Barthes’owskim trzecim sensem. Autorka zwraca też uwagę na przypadek, kiedy inspiracją dla filmu staje się pojedynczy obraz powstający w psychice twórcy (np. śmierć operatora Potockiego w przypadku Niewolnicy miłości /1975/ Nikity Michałkowa). Takie inicjalne, intymne obrazy powstałe w wyobraźni twórcy filmowego prawdopodobnie oddziałują na widza najmocniej, a na pewno fascynują go, rozbudzają jego emocje i sprawiają, że dowiaduje się on czegoś nowego o sobie. W ten sposób za pośrednictwem obrazu filmowego widz spotyka się z Innym, a przede wszystkim ze swoimi własnymi uczuciami. Fascynacja obrazem okazuje się więc próbą poznania samego siebie.



Słowa kluczowe:

Roland Barthes, trzeci sens, Nikita Michałkow

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-12-31

Cited By / Share

Demby, Łucja (2008) „Obrazy twórcze, obrazy (nie)pamięci. O fascynacji obrazem filmowym”, Kwartalnik Filmowy, (64), s. 80–87. doi: 10.36744/kf.3196.

Autorzy

Łucja Demby 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Adiunkt w Instytucie Sztuk Au­diowizualnych UJ. Autorka Poza rzeczywistością. Spór o wrażenie realności w historii francuskiej myśli filmowej (2002). W swoim dorobku posiada publikacje z zakresu teorii fil­mu (zwłaszcza francuskiej teorii psychoanali­tycznej) oraz analizy filmu, a także recenzje. Obecnie kończy pracę nad monografią twórczo­ści Nikity Michałkowa.



Statystyki

Abstract views: 12
PDF downloads: 6


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Łucja Demby

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.