Obrazy twórcze, obrazy (nie)pamięci... O fascynacji obrazem filmowym
Abstrakt
Artykuł jest próbą zdefiniowania reguł rządzących naszą pamięcią o filmach. Wychodząc od opisanej przez Rolanda Barthes’a w Trzecim sensie fascynacji pojedynczym obrazem filmowym, Demby stawia pytanie o to, czy możliwa jest pamięć o filmie unieruchomiona w jednym obrazie, niejako kondensującym cały jego sens. Skoro film to obrazy defilujące, obrazy w ruchu, więc nasza pamięć o nim byłaby raczej - paradoksalnie - niepamięcią. Film w całości i w swym właściwym, ruchomym kształcie - dowodzi Demby - został więc w pewien sposób zapomniany. Autorka twierdzi, że nasza pamięć o filmie to jednak żywe i pulsujące obrazy mentalne, które zawierają nie tylko to, co wizualne, ale również elementy ruchu, muzyki, rytmu. Dlatego też nie zafałszowują tego, co w procesie recepcji najważniejsze - przeżycia uczuciowego. Tę wpisana w pojedynczy obraz „witalność” wiąże Demby z niewyrażalnym w słowach Barthes’owskim trzecim sensem. Autorka zwraca też uwagę na przypadek, kiedy inspiracją dla filmu staje się pojedynczy obraz powstający w psychice twórcy (np. śmierć operatora Potockiego w przypadku Niewolnicy miłości /1975/ Nikity Michałkowa). Takie inicjalne, intymne obrazy powstałe w wyobraźni twórcy filmowego prawdopodobnie oddziałują na widza najmocniej, a na pewno fascynują go, rozbudzają jego emocje i sprawiają, że dowiaduje się on czegoś nowego o sobie. W ten sposób za pośrednictwem obrazu filmowego widz spotyka się z Innym, a przede wszystkim ze swoimi własnymi uczuciami. Fascynacja obrazem okazuje się więc próbą poznania samego siebie.
Słowa kluczowe:
Roland Barthes, trzeci sens, Nikita MichałkowBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Łucja Dembykwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Autorka Poza rzeczywistością. Spór o wrażenie realności w historii francuskiej myśli filmowej (2002). W swoim dorobku posiada publikacje z zakresu teorii filmu (zwłaszcza francuskiej teorii psychoanalitycznej) oraz analizy filmu, a także recenzje. Obecnie kończy pracę nad monografią twórczości Nikity Michałkowa.
Statystyki
Abstract views: 12PDF downloads: 6
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Łucja Demby

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Łucja Demby, Zdalne kino. Samotność widza wobec zmysłowego charakteru recepcji filmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 111 (2020): Zmysły i afekty
- Łucja Demby, Kozioł ofiarny i człowiek bez skazy. Sprawa Dreyfusa w filmie Romana Polańskiego „Oficer i szpieg” i wybrane problemy jego recepcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 114 (2021): Zanieczyszczenie, brud, skaza
- Łucja Demby, Kinofilia szerokokątna. Wybrane aspekty „nowej kinofilii” w piśmiennictwie francuskim – diagnozy i definicje , Kwartalnik Filmowy: Nr 120 (2022): Kultura filmowa
- Łucja Demby, Obraz powinien wychodzić poza ramy. Struktura „mis en abyme” dramatu Edmonda Rostanda i spektaklu Denisa Podalydèsa „Cyrano de Bergerac” , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Łucja Demby, Gra o człowieka. „Swój wśród obcych, obcy wśród swoich” Nikity Michałkowa , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens
- Łucja Demby, Cudowny Kinemo , Kwartalnik Filmowy: Nr 43 (2003): Kino polskie wczoraj i dziś
- Łucja Demby, „I ja urodziłem się w Arkadii...”. Mit Rosji w „Cyruliku syberyjskim” Nikity Michałkowa , Kwartalnik Filmowy: Nr 41-42 (2003): Mit i film
- Łucja Demby, Koniec wieku XX. Bohaterowie filmów Nikity Michałkowa w świecie nowoczesnych wartości , Kwartalnik Filmowy: Nr 34 (2001): Kino przełomu wieków