Trauma wojenna w filmach Jean-Pierre’a Melville’a

Patrycja Włodek

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Skupiając się na temacie traumy wojennej, autorka analizuje Milczenie morza, Leon Morin, ksiądz i Armia cieni – trzy filmy francuskiego reżysera Jeana-Pierre’a Melville’a pokazujące czasy okupacji hitlerowskiej. Melville, najbardziej znany ze swej fascynacji kinem amerykańskim, a zwłaszcza szeroko pojmowanym kryminałem, był także weteranem wojennym i partyzantem Résistance. To doświadczenie pomogło mu ukazać różnorodność postaw ludności cywilnej podczas okupacji, trudy i grozę wojennej codzienności, a także walkę i poświęcenie - często daremne - członków Ruchu Oporu. Pomimo, że akcja żadnego z filmów nie rozgrywa się na froncie, a wojna u Melville’a ma przede wszystkim charakter prywatny, reżyser w sposób formalnie oszczędny, gorzki, pozbawiony patosu i sentymentalizmu potrafił ująć całe jej okrucieństwo i ogrom wywołanej przez nią narodowej i ludzkiej traumy.



Słowa kluczowe:

Jean-Pierre Melville, kino francuskie, trauma, II wojna światowa

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-03-31

Cited By / Share

Włodek, P. (2008) „Trauma wojenna w filmach Jean-Pierre’a Melville’a”, Kwartalnik Filmowy, (61), s. 88–100. doi: 10.36744/kf.3277.

Autorzy

Patrycja Włodek 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Absolwentka socjo­logii i filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagielońskim, doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego.



Statystyki

Abstract views: 16
PDF downloads: 6


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Patrycja Włodek

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.