Wyprawa do Soclandu
Abstrakt
Marszałek prezentuje książkę Piotra Zwierzchowskiego Pęknięty monolit traktującą o polskim socrealizmie filmowym. Autor tej publikacji ujmuje zjawisko wieloaspektowo: nie tylko przez wydarzenia filmowe, ale też przez prymarny kontekst kinematograficzny; nie tylko przez fabularne schematy narracyjne, ale też przez propagandowe obrazy dokumentalne i „dokumentalne”; wreszcie przez refleksję nad kształtem powojennej kultury popularnej. Obok analiz modelowych filmów znajdujemy w niej relacje o przedsięwzięciach propagandowych i organizacyjnych. Autor charakteryzuje też rolę krytyki filmowej tamtego czasu. Ta charakterystyka jest celna, bo choć nie ukrywa mizerii inwentarza, uwzględnia ówczesne realia: nikogo nie oszczędza, ale też nikogo nie piętnuje.
Słowa kluczowe:
Piotr Zwierzchowski, socrealizm, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Rafał Marszałekkwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Polska
Krytyk i historyk filmu; wieloletni współpracownik czasopism „Film na Świecie” i „Kino”; autor książek poświęconych krytyce filmowej: Nowy film angielski (1968), Powtórka z życia (1970), Pamflet na kino codzienne (1974), Kamień w wode; (1980) oraz prac o historii filmu: Polska wojna w obcym filmie (1976), Filmowa pop-historia (1984); redaktor naukowy V i VI tomu Historii filmu polskiego (1985, 1994), a w wypadku tomu VI również jego współautor.
Statystyki
Abstract views: 13PDF downloads: 6
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Rafał Marszałek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Rafał Marszałek, Nasza mapa filmowa , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa
- Rafał Marszałek, Bezcielesny wróg , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Rafał Marszałek, Długa 28 , Kwartalnik Filmowy: Nr 116 (2021): Kino i tożsamość społeczna
- Rafał Marszałek, Zbigniew Czeczot-Gawrak (1911-2009) , Kwartalnik Filmowy: Nr 65 (2009): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. II)
- Rafał Marszałek, Bezcielesny wróg , Kwartalnik Filmowy: Nr 57-58 (2007): Kino polskie, kino sąsiadów