Wyprawa do Soclandu

Rafał Marszałek

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny (Polska)

Abstrakt

Marszałek prezentuje książkę Piotra Zwierzchowskiego Pęknięty monolit traktującą o polskim socrealizmie filmowym. Autor tej publikacji ujmuje zjawisko wieloaspektowo: nie tylko przez wydarzenia filmowe, ale też przez prymarny kontekst kinematograficzny; nie tylko przez fabularne schematy narracyjne, ale też przez propagandowe obrazy dokumentalne i „dokumentalne”; wreszcie przez refleksję nad kształtem powojennej kultury popularnej. Obok analiz modelowych filmów znajdujemy w niej relacje o przedsięwzięciach propagandowych i organizacyjnych. Autor charakteryzuje też rolę krytyki filmowej tamtego czasu. Ta charakterystyka jest celna, bo choć nie ukrywa mizerii inwentarza, uwzględnia ówczesne realia: nikogo nie oszczędza, ale też nikogo nie piętnuje.



Słowa kluczowe:

Piotr Zwierzchowski, socrealizm, recenzja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2006-12-31

Cited By / Share

Marszałek, R. (2006) „Wyprawa do Soclandu”, Kwartalnik Filmowy, (56), s. 215–220. doi: 10.36744/kf.3376.

Autorzy

Rafał Marszałek 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Polska

Krytyk i historyk fil­mu; wieloletni współpracownik czasopism „Film na Świecie” i „Kino”; autor książek poświęconych krytyce filmowej: Nowy film angielski (1968), Po­wtórka z życia (1970), Pamflet na kino codzienne (1974), Kamień w wode; (1980) oraz prac o historii filmu: Polska wojna w obcym filmie (1976), Filmo­wa pop-historia (1984); redaktor naukowy V i VI tomu Historii filmu polskiego (1985, 1994), a w wypadku tomu VI również jego współautor.



Statystyki

Abstract views: 13
PDF downloads: 6


Licencja

Prawa autorskie (c) 2006 Rafał Marszałek

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.